Ratsaa renkaat ajoissa itse ettei tarvitse vastaantulijoiden kaistalla luistella

Hyvä rengas on tiessä kiinni kämmenen kokoisella alueella — huonolla pito on pikkurillin varassa.

Rengasostokseen ei kannata käyttää ihan sitä viimeistäkin ropoa. Kaksieuroinen pitää autoon jättää, sillä sen reunalla on hyvä mitata renkaan siedettävä urasyvyys.
Rengasostokseen ei kannata käyttää ihan sitä viimeistäkin ropoa. Kaksieuroinen pitää autoon jättää, sillä sen reunalla on hyvä mitata renkaan siedettävä urasyvyys.

Syksyn rengasratsioissa on jälleen muistuteltu autoilijoita renkaiden ja niiden ilmanpaineiden merkityksestä syksyn sadekeleillä.

Autonrengasliiton jäsenyritykset ovat järjestäneet neuvontahenkisiä rengasratsioita Helsingissä, Jyväskylässä, Porissa, Kuopiossa ja Rovaniemellä.

Etelä-Savossa ei valtakunnallisen kampanjan ratsioita tänä vuonna ole.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eini Karvonen kertoo, että maakunta on näissä karkeloissa mukana karkeasti ottaen joka toinen vuosi.

Tulosten perusteella huonokuntoisia renkaita näyttäisi olleen liikenteessä vähemmän kuin viime vuonna.

2016 ratsioissa huonokuntoisia renkaita tavattiin 10,3 prosenttia tarkastetuista ja nyt lukema oli 8,2. Otoksessa oli 1 500 tarkastusta.

— Meillä Etelä-Savossa on yleensä saatu aavistuksen parempia lukemia kuin keskimäärin valtakunnallisesti. Nythän sitä tietoa ei tältä vuodelta ole.

Huonokuntoiseksi luokitellaan alle 2,5 millin urasyvyys. Lain vähimmäisvaatimus on 1,6 milliä ja sadekelin suositus vähintään 4 milliä.

Kuivalla kesäkelillä kulunutkin kesärengas pyörii alla kohtalaisen mukavasti, mutta märällä ja lätäkköisellä pinnalla se nostaa onnettomuusriskiä selvästi.

Rengaspaineet suositellaan tarkistamaan vähintään kerran kuussa. Paine on oleellinen tekijä niin sivupidon, jarrutusmatkan kuin kulumisenkin kannalta.

Renkaat ovat suurin yksittäinen henkilö- ja pakettiautojen ajo-ominaisuuksiin liittyvä riskitekijä.

Tutkijalautakuntien raporttien mukaan ne ovat vaikuttaneet joka seitsemänteen kuolonkolariin vuosina 2000–2015 Suomessa ja olleet vuosittain riskitekijä keskimäärin 29 kuolonkolarissa.

Rengasriskeistä suurin on niiden huono kunto (46,1%). Renkaat voivat myös olla keliin tai ajoneuvoon sopimattomat tai alla on ominaisuuksiltaan erilaisia renkaita (30,9%). Väärien ja vaihtelevien paineiden osuus riskeistä on 13, 3 prosenttia.

Kuluneilla renkailla vesiliirto voi alkaa alle 70 kilometrin tuntinopeudessa.

7 millimetrin urasyvyydellä rengas on vielä 80 kilometrin tuntinopeudessa 6 millin syvyisessä vedessä tiessä kiinni noin kämmenen kokoiselta alueelta. 2 millin urasyvyydellä pitoa on pikkurillin verran.

Jarrutusmatka märällä pitenee kuluneella renkaalla selvästi. Alle 2 millin urasyvyydellä on vauhtia vielä 45 kilometriä tunnissa siinä kohtaa, missä 7 millin rengas on auton jo pysäyttänyt.

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.