Lentoemännät puhuvat kesään mennessä suomea — Luvassa myös charter-lentoja Riikaan

Savonlinnan lentoliikenteen kahden viikon mittainen hiihtolomatauko päättyy tämän viikon lopussa. Maanantaina reitille tulee uudeksi operaattoriksi latvialainen RAF-Avia.

Tuija Pauhu

Savonlinnalainen tradenomi Mari Koivunen (oik.) kävi Maavoima Oy:n työpaikkahaastattelussa pyrkimässä lentoemännäksi. Työ olisi kiinnostanut, mutta hän sai kuulla, että astma estää työskentelyn matkustamossa. — Etsin mitä tahansa työtä, mitä pystyn tekemään, Koivunen heläyttää. Haastattelussa oli mukana Maavoima Oy:n yhteistyökumppani Heli Kotro Savonlinnan Matkatoimistosta.
Savonlinnalainen tradenomi Mari Koivunen (oik.) kävi Maavoima Oy:n työpaikkahaastattelussa pyrkimässä lentoemännäksi. Työ olisi kiinnostanut, mutta hän sai kuulla, että astma estää työskentelyn matkustamossa. — Etsin mitä tahansa työtä, mitä pystyn tekemään, Koivunen heläyttää. Haastattelussa oli mukana Maavoima Oy:n yhteistyökumppani Heli Kotro Savonlinnan Matkatoimistosta.

Savonlinnan ja Helsingin välisten lentojen lentoemännät puhuvat kesään mennessä suomea.

— Ehkä jopa savoa, sanoo Maavoima Oy:n operatiivinen johtaja Juha Köykkä.

Maavoima Oy yhteistyökumppaneineen haastatteli torstaina parikymmentä savonlinnalaista lentoemäntäehdokasta. Heistä 3—5 lähtee parin viikon kuluttua lentoemäntäkoulutukseen Riikaan.

Kolmivaiheinen koulutus kestää koulutuslentoineen reilun kuukauden.

Savonlinnan lentoliikenteen kahden viikon mittainen hiihtolomatauko päättyy tämän viikon lopussa.

Maanantaina reitille tulee uudeksi operaattoriksi latvialainen RAF-Avia.
Aluksi reitillä on latvialaiset lentoemännät, mutta suomalaiset aloittavat työt koulutuksensa jälkeen.

Koneeseen mahtuu enemmän ihmisiä ja tavaraa

RAF-Avia lentää 33 paikkaisella Saab 340B koneella. Koneeseen mahtuu kolme matkustajaa enemmän kuin helmikuulle asti lentäneen Budapest Aircraft Servicen (BASe) Embraer EMB-120 -koneeseen.

— Kone on entistä hieman modernimpi ja hiljaisempi. Tärkeintä on, että koneeseen pystyy ottamaan tuhat kiloa enemmän painoa kuin edelliseen koneeseen, Köykkä sanoo.

Köykän mukaan Saab 340 -koneelle ei ole minkäänlainen ongelma, vaikka kone olisi täynnä miesmatkustajia, joilla kaikilla on 23 kilon laukku ja joillakin ylimääräistäkin matkatavaraa.

Aikaisemmin tuli joskus tilanteita, että ylimääräiset matkatavarat piti lähettää muulla kyydillä Savonlinnaan.

Suomalaisia perämiehiä ja kapteeneja etsitään myös

Köykän mukaan tavoitteena on saada koneisiin kokonaan suomalainen miehistö. Pian aletaan siis etsiä myös kahta perämiestä ja kahta lentokapteenia.

— Perämiehet saattavat löytyä Savonlinnan seudultakin, mutta Saab 340 -pätevyydellä varustettuja kapteeneita varmaankaan ei. Yritämme saada heitä muuttamaan Savonlinnaan, Köykkä sanoo.

Savonlinnan ja Helsingin reittiä lentävä kone yöpyy Savonlinnassa, josta ensimmäinen lento lähtee arkisin aamukuudelta.

— Työ oikeastaan edellyttää asumista täällä, sanoo Maavoima Oy:n maatoiminnan operatiivinen päällikkö Tommi Söder.

— Tämä on myös meidän tapamme antaa jotain takaisin Savonlinnan seudulle, joka tukee meidän toimintaamme, Köykkä sanoo.

RAF-Avia mainittiin toisena mahdollisena lentoliikenteen operaattorina Liikenneviraston, Savonlinnan kaupungin ja Maavoima Oy:n sopimuksessa, joka koski lentoliikenteen tukea vuosille 2018—2020.

Toinen sopimuksessa mainittu lentoyhtiö oli BASe. Se on lentänyt Savonlinnan ja Helsingin väliä Liikenneviraston ja kaupungin sopimuskumppanina vuodesta 2015 alkaen.

Viimeisimpään tarjouskilpailuun BASe ei osallistunut. Sen voitti BASen maapalveluista vastannut Maavoima Oy.

BASe lensi reittiä Maavoima Oy:n operaattorina tilapäisellä sopimuksella helmikuulle saakka.

Luvassa viikonloppupaketteja ainakin Riikaan

Savonlinnasta aletaan kevään aikana lentää tilauslentoja Riikaan ja takaisin.
Maavoima Oy:n operatiivinen johtaja Juha Köykkä kertoo, että lentokoneen aiempaa suurempi kantavuus antaa tähän mahdollisuuden.

Maanantaina Savonlinnan ja Helsingin välisellä reitillä aloittava RAF-Avian kone pystyy lentämään ilman välilaskuja 1 730 kilometriä.

Riian lisäksi voidaan Köykän mukaan suunnitella charter-lentoja esimerkiksi Palangaan, Hampuriin, Visbyyhyn, tai Lappiin.

Maavoima Oy:n yhteistyökumppani Savonlinnan Matkatoimisto paketoi charter-lennot viikonloppupaketiksi, johon sisältyy hotellimajoitus. Riian matkapaketeista on jo periaatteessa sovittu, mutta päivämääriä ei ole lyöty lukkoon.

— Ajatus on, että kone lähtee Riikaan perjantaina, kun viikon viimeinen lento on palannut Helsingistä Savonlinnaan. Pakettiin kuuluu hotellimajoitus Riiassa, ja sunnuntaina kone lentää takaisin Savonlinnaan, Köykkä kertoo.

Köykkä uskoo yhtiönsä pystyvän myös aiempaa paremmin kilpailemaan jääkiekkojoukkueitten lennoista nyt, kun mukaan mahtuu enemmän ihmisiä ja jääkiekkovarusteita.

Yhtiö on lennättänyt Oulun Kärppiä liigapeleihin jo monen vuoden ajan.

Reittilentojen rinnalle suunniteltu muu liiketoiminta lisää Maavoima Oy:n kannattavuutta. Tämä Köykän mukaan on pienentänyt reittiliikenteeseen pyydettyä tukisummaa.

Maavoima Oy lentää vuosina 2018—2020 Savonlinnan ja Helsingin väliä 2,2 miljoonan euron tuella. Valtio maksaa lennoista miljoona euroa vuodessa, vuosittain tehtävän päätöksen mukaan. Kaupunki maksaa loput.

Lentoajat ennallaan

Savonlinnan ja Helsingin väliset lennot alkavat hiihtolomatauon jälkeen maanantaina.
Lentoliikenteen aikataulut ja lentojen kesto pysyvät entisellään.
Kone Savonlinnasta Helsinkiin lentää maanantaista perjantaihin kello 6 ja kello 14.05.
Kone Helsingistä Savonlinnaan lentää maanantaista torstaihin kello 8.05 ja kello 17.30 sekä perjantaisin kello 12.50 ja kello 17.30.

Kirjoitusvirheitä korjattu kello 9.14.