Järvi-Suomea markkinoidaan kiinalaisille omatoimimatkailijoille, joiden odotetaan näkyvän Savonlinnankin katukuvassa 2-3 vuoden sisällä

Yrittäjiltä vaaditaan uutta ajattelua omatoimimatkaajien aikakaudella. Ohjelmaa pitää olla tarjolla myös 1-2 henkilölle.

Timo Seppäläinen

Tellervo ja Veli Taskisen kodin pihalla Savonlinnan Pullinlahdella kiinalaiset vieraat otettiin vastaan mustikkapiirakan ja mansikka-raparperimehun kera elokuussa 2017.
Tellervo ja Veli Taskisen kodin pihalla Savonlinnan Pullinlahdella kiinalaiset vieraat otettiin vastaan mustikkapiirakan ja mansikka-raparperimehun kera elokuussa 2017.

–Kiinalaismatkailijoiden määrä tulee lisääntymään näkyvästi Savonlinnassa 2-3 vuoden aikana, uskoo Visit Finlandin myyntijohtaja Heli Mende. Matkailun edistämisestä vastaava Visit Finland on sopinut merkittävän laajuisesta yhteismarkkinointikampanjasta Kiinan suurimman online-matkatoimisto Ctripin kanssa.

Järvi-Suomea tehdään tunnetuksi erityisesti omatoimimatkailijoille. Juuri he varaavat matkansa verkon kautta digitaalisesti.

–Käänteentekevää on se, että kiinalainen ajokortti on nyt pätevä myös Suomessa ja he voivat liikkua täällä vuokra-autoilla, Mende kertoo. Järvi-Suomeen on ollut aiemmin hankalaa päästä heikkojen junayhteyksien takia. Nyt auton voi vuokrata heti lentokentältä.

Osana sopimusta Ctrip on paketoimassa useita uusia matkoja Järvi-Suomen alueelle.

–Paketit ovat viimeistelyvaiheessa ja tulevat heidän nettisivuilleen myyntiin aivan lähiaikoina, Mende kertoo.

Lokakuu on matkailukuu

Pitkällä tähtäyksellä tavoitteena on kasvattaa Suomen tunnettuutta ympärivuotisena matkakohteena. Suomessa on jo nyt huippusesonkien aikana pullonkauloja lento-ja majoituskapasiteetissa.

– Meidän on kyettävä herättämään kiinnostus Suomea kohtaan myös hiljaisempina kausina. Jos onnistumme tässä, sillä on selkeät positiiviset vaikutukset erityisesti matkailuyritysten liiketoiminnan kehittämiseen, työllisyyteen ja matkailutuloon, Mende sanoo.

–Meillä lomakausi päättyy elokuun alussa, Kiinassa se jatkuu kuukauden pidempään. Lisäksi lokakuu on heillä kuukausi, jolloin matkustetaan paljon.

Suurin osa kiinalaisten matkoista on tähän saakka ollut Pohjoismaiden kiertomatkoja, joihin on saattanut sisältyä käynnit Tukholmassa, Tallinnassa, Pietarissa ja Helsingissä tai Turussa. Kiinnostusta Suomea kohtaan on koetettu kasvattaa ainoana kohteena, koska tällöin matkailijat viipyvät Suomessa pidempään.

– Lappi ja erityisesti Rovaniemi ovat onnistuneet tässä hienosti talvikaudella. Suurin osa kiinalaisista tulee pohjolaan kuitenkin kesäkaudella ja siksi kesän matkailun kehittämisessä on runsaasti potentiaalia, Mende kertoo.

Sami Heiskanen

Lyhyt metsäkävely, jonka aikana poimitaan mukillinen mustikoita, on kiinalaismatkailijoille mieluinen elämys.
Lyhyt metsäkävely, jonka aikana poimitaan mukillinen mustikoita, on kiinalaismatkailijoille mieluinen elämys.

Helppo varattavuus ja takuulähdöt

Visit Saimaa -hankkeen tiimoilta Kiinan-markkinointia on tehty vuoden verran tuomalla matkakohteisiin kiinalaisia matkanjärjestäjiä sekä mediaväkeä. Nämä ovat arvioineet Järvi-Suomen Suomen matkailualueista kiinnostavimmaksi.

–Meillä alkaa olla käsitys siitä, mitä aasialaiset täältä haluavat, toteaa Visit Saimaa -hanketta hallinnoivan Mikkelin kehitysyhtiö Miksein matkailujohtaja Maisa Häkkinen.

Häkkisen mielestä aasialaisten matkailijoiden houkuttelu haastaa yrittäjät kääntämään ajattelutapansa uuteen asentoon.

–Enää ei voida ajatella, että tehdään ohjelmaa vain isoille ryhmille. Isojen ryhmien sijasta nyt matkustellaan omin päin ja ohjelmaa pitäisi olla tarjolla joustavasti myös 1-2 henkilölle. Helppo varattavuus ja takuulähdöt ovat tärkeitä tekijöitä. Onneksi meillä on yrityksiä, joissa nämä asiat ovat kunnossa.

Usein ohjelmaa tarjoavat yrittäjät tuskailevat myös tuotteidensa hinnan kanssa. On totuttu siihen, että asiakas ei ole valmis maksamaan.

Pikaelämys ja hyvät valokuvat

–Kiinalaisten rahankäyttö on aivan erilaista kuin venäläisten tai saksalaisten, se on ihan omassa luokassaan. Hinta ei ole heille ykköskriteeri vaan elämys, josta ollaan valmiita maksamaan.

Suomessa myös helposti ajatellaan, että laadukkaan ohjelman kuuluu olla perinpohjainen ja pitkä. 

–Mutta hektiset aasialaiset haluavatkin mieluummin pikaelämyksen ja hyviä valokuvia. Esimerkiksi kalastusretki on sopiva, kun se kestää kaksi tuntia, Häkkinen kuvailee. Lyhyet metsäkävelyt, mustikanpoiminta ja rantasauna kiinnostavat kiinalaisia.

Lisäksi yrittäjien pitää opetella suosittelemaan toistensa tuotteita. Se ei ole itseltä pois, mutta voi kruunata asiakkaan matkan.

Suomessa rekisteröitiin 362 000 kiinalaisten yöpymistä (sisältäen Hongkongin). Kiinalaisten yöpymisten määrä Suomeen kasvoi viime vuonna 33 % ja tämän vuoden tammi-maaliskuussa 25 %. Kiina on Suomen viidenneksi suurin matkailijoiden lähtömarkkina.