Puumalan saaristoreitti avautuu, merimieskoulukin siihen tarvittiin — katso kartta!

Lauantaina alus lähtee, Puumalan uusi erikoisuus pyörälautta M/S Norppa II.

Pirjo ja Jussi Kapanen sanovat lauttamatkan kestävän noin 40 minuuttia. Norpan varustukseen on hankittu telineet moottoripyöriä varten.

Lauantaina alus lähtee, Puumalan uusi erikoisuus pyörälautta M/S Norppa II.
Kapteeni Jussi Kapanen ja kansimies Pirjo Kapanen ovat paitsi valmiita myös koulutettuja kuljettamaan pyöräilijöitä ja moottoripyöräilijöitä yli Lietveden saaristoreitillä, joka — ylisanoihin sortumatta — on kenties maan hienoin.

Lautta liikennöi kerran päivässä Nestorinrannasta Hurissaloon ja takaisin.
— Ajamme lauantaista alkaen tarvittaessa joka päivä elokuun loppuun asti, vaikka olisi vain yksi pyöräilijä tai motoristi. Ennakkovaraus pitää kuitenkin tehdä.

Lautta ei ole mikä tahansa ämpäri. Entiseen pelastuslaitoksen alukseen mahtuisi vaikka kaksi henkilöautoa, mutta lupa kuljettaa koskee vain kaksipyöräisiä matkustajineen ja niitä enintään 10:tä kerralla.
M/S Norppa II:n mittarissa on vain noin 350 ajotuntia, eli sitä voi pitää juuri ja juuri sisäänajettuna.

Kapaset sanovat, että lautalla uskaltaa lähteä kaikkiin keleihin. Möykkyisellä kelillä pyörät pitää sitoa huolellisesti. Kymmenen hengen maksimimäärä perustuu lähinnä kajuutan pienuuteen. Matkustajien otaksutaan nauttivan maisemista kannella, mutta joskus saattaa sataa.
Kapaset ovat Lintusalon kesäasukkaita. He kuvaavat kesän hommaa toiseksi eläkeläisharrastukseksi mehiläisten jälkeen.

Eläkepäivät mahdollistavat sitovan harrastuksen.
— Syy tähän ryhtymiselle on se, että haluamme seudulla olevan elämää ja haluamme tehdä jotain sen eteen. Tämä on yksi avaus, sanoo Pirjo Kapanen.
Rengastie-ajatuksen kaatuminen oli hänen mielestään surullinen asia, ja sekin vaikutti ratkaisuun hakea kuljetusyrittäjäksi, kun kunta sellaista etsi. Kapaset jättivät lopulta ainoana tarjouksen.

Tulevista matkustajamääristä Kapasilla ei ole ennakkokäsitystä. Vilkasta kesää he toivovat.
Lauttureilla ei ole taloudellista riskiä. Kunta hankki lautan ja kustantaa polttoaineet, huollon ja vakuutuksen. Yrittäjä tilittää lipputulot kunnalle ja saa sopimuksen mukaisen korvauksen.

Niin vain ei lautan ohjaimiin tartuta.
— Saaristolaivurin valmius ei riittänyt, ja troolivenettäkin olen ajanut, mutta piti lähteä viideksi viikoksi Kotkan merimieskouluun nuorten miesten joukkoon, kertoo Jussi Kapanen.
Kuljettajankirjat on hankittu, ja myös kansimies on opiskellut samat tiedot viikonloppuisin.
Vesillä liikkuminen on tuttua myös Pirjolle.
— Isä ajoi aikoinaan risteilyalus Tähti 2:ta, ja olen ollut kyydissä. Puumalan terveyskeskuksessa kävin aikoinaan töissä neliheppaisella Terhillä.

Koeajo osoittaa, että järven osuus on todennäköisesti matkailijan turvallisin etappi verrattuna seudun kapeisiin maanteihin. Meno tuntuu vakaalta vielä 10 solmussa eli hieman alle kahden kympin vauhdissa.
Pinta-aallokko saattaa hieman satamissa kiusata laajarunkoisen Norpan rantautumista, mutta toisaalta koneista löytyy tehoja käännellä keula ja sen ramppi tarkasti kohdilleen.

Juttuun on lisätty kartta kello 13.58.

Mikko Kontti

Mikko Kontti