Kaupungin ilmaiseksi tarjoamalle kauppakassipalvelulle on tarvetta – Ehtona oleva tilin avaaminen ruokakauppaan arveluttaa ikäihmisiä

Savonlinnan kaupunkialueella palveluun on tartuttu hanakammin kuin liitoskunnissa.

Soila Puurtinen

Työpajaohjaajat Hanna Nousiainen ja Leevi Laine keräilevät ostoksia asiakkaille, joille kaupunki on luvannut poikkeuksellisen tilanteen takia toimittaa ruokakassit ilmaiseksi kotiovelle.
Työpajaohjaajat Hanna Nousiainen ja Leevi Laine keräilevät ostoksia asiakkaille, joille kaupunki on luvannut poikkeuksellisen tilanteen takia toimittaa ruokakassit ilmaiseksi kotiovelle.

Savonlinnan kaupungin järjestämälle kauppakassipalvelulle löytyi heti asiakaskuntaa kantakaupungin alueelta.

Työpaja Telakassa työvalmentajana toimiva Maarit Piepponen on toiminut kaupungin itäisen alueen kauppakassivastaavana nyt parisen viikkoa.

–Kyllähän tässä on saanut hiki päässä kauppakasseja kannella.

– Tällaiselle palvelulle tuntuu olevan tarvetta Ihmiset ovat kiitelleet kovasti ja muutamat toivoneet, että palvelu jatkuisi koronapandemian jälkeenkin, Piepponen toteaa.

Hän arvioi, että asiakkaita oli ollut maanantaiaamuun mennessä noin 30.

– Puhelin soi vähän väliä. Ensin tiedustellaan ja parin päivän päästä tehdään tilaus.

Tilin avaaminen on tehty helpoksi

Keskustan sekä kaupungin länsipuolen jakeluista vastaava työpajaohjaaja Leevi Laine kertoo, että alueella on ehditty jakaa jo noin sata ruokakassia ja vakioasiakkaiksi ilmoittautuneita on 30–40.

Kasseja jaetaan sekä autolla että jalkaisin yhteensä kolmen henkilön voimin.

Niin kantakaupungin kuin liitoskuntienkin puolella eräänlaiseksi pullonkaulaksi on muodostunut kaupungin ehto, että palveluun liittyvän on avattava tili alueen ruokakauppaan.

Kaupungin työntekijät eivät voi ottaa vastaan käteistä rahaa tai korttimaksuja.

– Kiitos kauppiaille, jotka ovat tehneet tilin avaamisen helpoksi. Olemme osaltamme auttaneet asiakkaita tilihakemuksen teossa ja kauppias on varmistanut asian soittamalla asiakkaalle tai pyytämällä asiakasta soittamaan, Laine kuvailee.

Soila Puurtinen

Asiakas maksaa ostokset itse, ja tätä varten hänen pitää avata lähikauppaansa tili. Kaupungin työntekijät eivät ota vastaan käteistä tai korttimaksua.
Asiakas maksaa ostokset itse, ja tätä varten hänen pitää avata lähikauppaansa tili. Kaupungin työntekijät eivät ota vastaan käteistä tai korttimaksua.

Ruokaa tilataan usein reilusti kerralla

Erityisesti liitoskunnissa monet asiakkaat epäröivät tilin avaamista.

– Monesti kuulee toteamuksen, että "en ole ruokaa velaksi ennenkään ostanut", kertoo Kerimäen kauppakassipalvelusta vastaava Jaana Käyhkö.

– Olen sitten koettanut neuvoa, että paikallisten yritysten kautta ainakin pankkikortilla maksaminen onnistuu.

Kerimäellä kaupungin tarjoamaa kauppakassipalvelua on toistaiseksi käyttänyt 12–13 henkilöä.

– Palvelu on tarpeellinen monisairaille ikäihmisille. Toistaiseksi kasseja on toimitettu kirkonkylälle, mutta syrjemmästäkin on tullut kyselyitä.

Savonrannalla asiointitaksi tuo ostokset

Myös Punkaharjulla ikäihmiset ovat alkaneet heräillä kyselemään palvelua. Asiakkaita on palvelusta vastaavan Anu Redsvenin mukaan 13–14 talouden verran.

– Ikäihmisiä, iäkkäin taitaa olla jo 93-vuotias. Aika usein ruokaa tilataan reilusti kerralla, pari kauppakassillista, sillä jakelu tapahtuu ainoastaan kerran viikossa.

Savonrannalla ikäihmiset ovat tottuneet käyttämään paikallista asiointitaksia, joka tuo asiakkaan tilauksesta ostokset asiakkaan ovelle.

– Aiemmin on itse käyty tekemässä kauppaostokset, mutta sama auto ja sama tuttu kuski tuovat kassit kotiovelle. Hintaa kertyy yhdensuuntaisen lipun verran, kertoo palvelusta vastaava Sirpa Karvinen.

Kyselyitä on myös Savonrannalla otettu vastaan.

Palvelu työllistää 15 henkilöä

Työllisyyspalvelujen päällikkö Anna Tolvanen korostaa, että kaupungin tarkoitus ei ole kilpailla palvelulla yrittäjien kanssa.

–Ilmaispalvelumme on tarkoitettu ennen muuta henkilöille, joille kauppiaiden tarjoamat palvelut ovat liian kalliita eikä sukulaisia tai muita auttavia tahoja asu lähiseudulla., Tolvanen tähdentää.

Tolvasen mielestä syrjäseudulla olisi järkevää toimia niin kuin Savonrannalla on jo toimittu eli yhdistää asiointiliikenne ja kauppakassipalvelu.

Ostosten kotiinkuljetus työllistää tällä hetkellä 15 kaupungin työntekijää.

– Uskon, että palvelun käyttö tulee vielä lisääntymään, meillä on sentään yli 7 000 yli 70-vuotiasta asukasta tässä kaupungissa.

Erilaisista yrittäjien räätälöimistä poikkeusajan palveluista löytyy lisää tietoa jatkuvasti päivitettäviltä Itä-Savon palvelusivuilta sekä yhdistysten Yssi-verkkosivuilta.