Talvisalon koululla e-urheillaan lauantaina – "Ensisijaisesti kyse on viihtymisestä ja yhteisen kiinnostuksen kohteen jakamisesta"

Tapahtuman tavoitteena on koota yhteen savonlinnalaisia alan harrastajia ja pyrkiä sitä kautta luomaan ja vahvistamaan pelaajien yhteisöä.

Riina Niskanen

Savonlinnassa Talvisalon koululla järjestetään lauantaina e-urheilutapahtuma, jolla halutaan lisätä tietoisuutta lajista.
Savonlinnassa Talvisalon koululla järjestetään lauantaina e-urheilutapahtuma, jolla halutaan lisätä tietoisuutta lajista.

Savonlinnassa Talvisalon koululla järjestetään elektronisiin peleihin keskittyvä tapahtuma lauantaina 15. helmikuuta. Taustalla on lasten ja nuorten, mutta myös varttuneempien kiinnostus pelaamiseen.

E-urheilu on lajina uusi ja kovaa vauhtia kasvava. Hyvältä e-urheilijalta vaaditaan muun muassa loogista ja strategista ajattelua, nopeutta ja liikunnallisia ominaisuuksia. Lajeja on monia, ja pelaajat yleensä erikoistuvat johonkin tiettyyn peliin.

– Aivan niin vakavasta toiminnasta ei lauantaina Talvisalon mäellä ole kuitenkaan kyse. Ensisijaisesti kyse on viihtymisestä, kavereiden ja uusien tuttavuuksien kanssa yhteisen kiinnostuksen kohteen jakamisesta, kertoo pelitapahtumaa järjestävä Heikki Härkönen.

Tapahtuman tavoitteena on koota yhteen savonlinnalaisia alan harrastajia ja pyrkiä sitä kautta luomaan ja vahvistamaan pelaajien yhteisöä. Tapahtumaan oli perjantaiaamupäivään mennessä ilmoittautunut 35 pelaajaa.

– Samalla halutaan tuoda esiin jo viime vuoden puolella syntynyt RAM e-urheiluseura. Toiseksi tavoitteena on lisätä tietoisuutta lajista ja siinä kehittymisestä.

Tapahtuma jakautuu kahteen tilaan. Minecraft -pelialueella pelataan tähän genreen kuuluvia pelejä.

– Oma tietokone on hyvä olla mukana, mutta mitään tehohirmua ei tarvita, perus Windows 10 -käyttöjärjestelmällä keskitasoinen tai parempi kone ja hiiri ovat jo sopiva tarkoitukseen, Härkönen opastaa.

– Toisena pelialueen on CS:GO -alue, jonne odotetaan jo vähän enemmän pelanneita. Alueiden nimistä huolimatta pelata saa ihan niitä pelejä, joita haluaa yhteis- tai yksinpelinä. Myös pelikonsolin voi ottaa mukaan.

Lauantaina kello 13 lajin virallisempaa taustayhteisöä edustavat e-urheiluhankkeen projektipäällikkö Antti Leppilampi ja e-urheilija Ville Pelkola kertovat ja vastaavat kysymyksiin e-urheilusta sekä toiminnan organisoinnista. Juttelutuokio toteutuu etäyhteyden avulla.

Härkönen painottaa, että e-urheilijaa tukevat terveelliset elämäntavat ovat esillä tapahtumassa.

– Savonlinnan seudun liikunta yhdessä 4H:n kanssa järjestää terveellisen välipalan pisteen, josta pelaajat voivat täydentää pelaamisen aikana syntynyttä ravintovajetta. Myös kioskin tarjonnassa on terveellisyys otettu huomioon, tarjolla on subeja sekä uutta erityistä e-urheilujuomaa, joka ei ole energiajuoma vaan erityisesti e-urheilijoille kehitetty juoma.

Tapahtuman verkkoyhteydet tarjoaa savonlinnalainen BLC Telecom. Valokuidulla toteutettu symmetrinen BLC Valo 1G luo ihanteelliset mahdollisuudet verkkopeleihin.

Ovet ovat auki kaikille kello 10–18. Pelipaikan ram-esport.com sivuston kautta varanneet voivat myös yöpyä paikalla.