Mursketta ajetaan sorateille Punkaharjulla ja Heinävedellä

Urakoitsija toivoo autoilijoilta malttia ja varovaisuutta, kun tietyömerkki sattuu kohdalle.

YIT sorastaa joka vuosi sorateitä urakka-alueellaan Savonlinnan seudulla.
YIT sorastaa joka vuosi sorateitä urakka-alueellaan Savonlinnan seudulla.

Savonlinnan alueen tienhoidon alueurakasta vastaava YIT ajaa uutta soraa 12 soratielle Punkaharjulla ja Heinävedellä. Tämän vuoden sorastusurakkaan on pestattu puolenkymmentä autourakoitsijaa.

Teille ajetaan yhteensä 19 000 tonnia mursketta, joka on läpimitaltaan 0-16 millimetriä.

– Mursketta tulee noin 250 tonnia tiekilometriä kohden, Savonlinnan alueurakan työnjohtaja Pauli Laamanen YIT:stä kertoo.

Punkaharjulla sorastettavat tiet ovat Kirjavalantie, Utrasniementie, Vaahersalontie, Sorvasrannantie, Enantie ja Vaarantie.

Heinävedellä ajetaan Valamontie, Petrumantie, Lepikkomäentie, Hirvimäentie, Rönkönvaarantie ja Sapuntie.

Sorastus pyritään hoitamaan syyskuun aikana, sikäli kun sää vain on sopiva.

– Jos keli on liian kuiva, hieno aines ehtii pölistä tieltä pois, ennen kuin pinta tiivistyy tarpeeksi. Tarvittaisiin sopivan kostea keli, mutta kaatosadettakaan ei saisi tulla, Laamanen kuvailee.

– Murskeessa on mukana paljon hienoa ainesta, jonka tarkoitus on sitoa tien pinta kiinteäksi.

Laamanen toivoo, että autoilijat malttavat alentaa reilusti nopeutta ja tarvittaessa pysähtyä sorastustyön sattuessa kohdalle.

– Sorastuksesta varoitetaan autoilijoita tietyömerkillä, ja nopeusrajoitus alennetaan yleensä 50 kilometriin tunnissa, tarvittaessa alemmaksikin. Autoilijoiden on hyvä noudattaa varovaisuutta ja olla valmiita tarvittaessa pysähtymään, hän muistuttaa.

– Työn ollessa kesken keskitiellä voi olla ”patti”, ennen kuin toinenkin kaista on saatu ajettua. Se voi aiheuttaa vaaraa esimerkiksi ohitustilanteissa.

YIT:n Savonlinnan alueurakka ulottuu Särkisalmelta Rantasalmelle valtatie 14:n risteykseen ja pohjois-eteläsuunnassa Kiviapajalta Heinäveden Palokkiin. Tietä on yhteensä noin 1 100 kilometriä, josta soratietä noin 460 kilometriä.

Viiden vuoden urakka-aika alkoi vuonna 2017, eli kolme vuotta urakka-aikaa on vielä jäljellä ennen uutta kilpailutusta.

– Tässä ajassa saamme sorastettua kaikki soratiet kertaalleen, jotkut osuudet ehkä kahteenkin kertaan riippuen ELY-keskuksen meille myöntämistä rahoista, Laamanen sanoo.

– Valitettavasti määrärahat eivät riitä sen enempään, vaikka tarvetta olisi. Teiden kunto huononee koko ajan. Etenkin alemman tieverkon päällystetyt tiet alkavat kaivata rahaa myös rakenteiden parantamiseen. Sorateiden rakenteet ovat sentään vielä kohtuullisen hyvässä kunnossa.

Nyt tehtävässä sorastuksessa on kyse siis vuosittaisesta teiden peruskunnossapidosta. Tämän lisäksi sorateille ajetaan mursketta tarpeen mukaan kelirikkoaikaan.

– Silloin ajetaan tarvittaessa karkeampaakin mursketta, jos tien kantavuus alkaa pettää.