Saimaa VTS aloittaa alusvalvonnan vaikka kanava on vielä kiinni — Tyrsky lähtee avaamaan väyliä Savonlinnasta

Savonlinnalaisen Mopron murtaja lähtee maanantaina kohti Varkautta ja kuivarahtialus Helka seuraa tiistaina perässä. Väylä avataan myös Lappeenrantaan.

Soila Puurtinen

Mopro Oy:n Tyrsky on jo avannut väylät Savonlinnasta ylös ja alas.
Mopro Oy:n Tyrsky on jo avannut väylät Savonlinnasta ylös ja alas.

Liikenneviraston mukaan Saimaa VTS aloittaa sisävesiliikenteen valvonnan Saimaan syväväyläalueella maanantaina klo 9.

Saimaan kanava on sulkuremontin vuoksi kiinni huhtikuun lopulle asti, mutta valvonta aloitetaan savonlinnalaisen Mopro-varustamon vuoksi.

Yhtiön murtaja-työntöalus Tyrsky lähtee maanantaina kohti Varkautta ja kuivarahtialus Helka seuraa tiistaina perässä.

— Ensin ajetaan Laukansaaren lossiväylälle asti ja tunnustellaan jään vahvuutta. Voi olla, että saman tien jatketaan Varkauteen asti ja Helka tulee tiistaiaamuna perässä, kertoo toimitusjohtaja Olavi Tyrsky.

Helkan on tarkoitus hakea Varkaudesta puuta ja viedä lasti Kaukaan tehtaille Lappeenrantaan.
— Tarkoitus on, että Tyrsky ajaa sinne Varkaudesta. Varmaan tällaiset pehmeät päivät helpottavat jo siinä vaiheessa jäissä kulkemista.

VTS on lyhenne sanoista Vessel Traffic Services. Saimaa VTS valvoo Saimaan syväväylien liikennettä ja välittää siitä tietoa yli 24 metriä pitkille aluksille VHF-radioverkossa.

Muun liikenteen lisäksi tietoa välitetään esimerkiksi kelistä ja turvalaitteista. VTS hoitaa myös turvallisuus- ja hätäradioliikenteen.

Ykköstavoite on onnettomuuksien ehkäisy. Vaaratilanteita sattuu 5—10 vuodessa, ja niihin pyritään puuttumaan hyvissä ajoin. Karilleajoja tai törmäyksiä sattuu hyvin harvoin.

Lain mukaan kaikki yli 24 metriä pitkät alukset ovat velvollisia osallistumaan alusliikennepalveluun. Päivystykseen on pidettävä yhteyttä ja sen liikennöintiä koskevia määräyksiä noudatettava.

Simo Härkönen

Simo Härkönen