Kokkonen komppaa ely-keskusta: Ei missään nimessä vielä autolla jäälle

Jäätä on, mutta sen vahvuus vaihtelee suuresti — ”Tilanne on pirullinen”.

Jään paksuus vaihtelee järvissä vielä suuresti.

Itä-Savon toimitukseen on vinkattu, että Puruveden jäällä ajellaan jo autolla vaikka viralliset tahot varoittelevat edelleen heikoista jäistä eivätkä edes kelkkailua jäillä suosittele.

Tuomo Kokkonen Pihlajaveden Kokonsaaresta on kulkenut jäillä ikänsä ja jäätien tekemisestäkin hänellä on vuosikymmenien kokemus.

Kokkonen on autoilusta jäällä ely-keskuksen kanssa samalla linjalla.

— Keskiviikkona mitattiin jäätielinjaa ja jäätä oli 5–15 senttiä. Ei sinne missään nimessä pidä autolla vielä lähteä.

Kokkosen mukaan ongelma on jään epätasainen laatu.

— Järvi jäätyi tuulella ja sinne jäi reikiä. Niitä voi olla keskellä selkiä ihan virrattomissa paikoissa. Tilanne on pirullinen, Kokkonen luonnehtii.

Lumi pois mönkijällä

Kokonsaaressa odotetaan lumisateiden hiipumista ja niiden jälkeen jäätien reittiä lähdetään avaamaan mönkijällä

— Keskimäärin jäätä on 12 senttiä. Jää vahvistuu, kun saadaan lumi pois. Se on nyt kevyttä ja eristää hyvin, mutta mönkijän pitäisi siinä jaksaa mennä.

Jos kaikki menee hyvin, Kokonsaareen ajetaan Kokkosen arvion mukaan jäätietä pitkin viikon päästä.

— Jos lumisateet loppuisivat viikonlopun aikana, tien saisi auki ja sitten tulisi niitä ennustettuja 15 asteen pakkasia.

Kokkosen kokemuksen mukaan jäätien teko on keskimääräiseen ajankohtaan nähden myöhässä noin kuukauden päivät.

— On se yleensä vuodenvaihteessa saatu. Viime vuonna kyllä oli näitä samoja aikoja ennenkuin tie saatiin.

Muilla sama tilanne

Kokkosella on tietoa myös Savonlinnan seudun muista jääteistä.

Laukansaaressa ja Ahvionsaaressa jäätä on tällä viikolla mitattu olevan 10 senttiä ja lauantaina mitataan uudelleen.

— Samantyyppiset valmistelut on sielläkin. Lumentuloa katsotaan ja sen mukaan toimitaan. Joka talvi on erilainen, ja kelien mukaan on toimittava.

Autolle 20 senttiä teräsjäätä

Jään kantokyky pitää arvioida kirkkaan ja tiiviin teräsjään mukaan. Sohjoisen kohvajään kantavuutta on vaikeampi arvioida, mutta joka tapauksessa se on selvästi heikompi.

Jalankulkijaa kantaa 5, moottorikelkkaa 15 ja pientä henkilöautoa 20 senttiä teräsjäätä.

Ely-keskus mittasi jäätä virallisissa mittauspisteissään viimeksi 16.1.2018. Tuolloin vaihtelu oli vielä suurta, jäätä oli mittauspaikasta riippuen 9–20 senttiä ja esimerkiksi Haukiveden Oravissa jää oli liian heikkoa edes mitattavaksi.

Toisaalta Oravissakin on jo luisteltu ja koko reitti Oravista Linnansaareen ja Järvisydämeen saadaan yrittäjä Jukka Laitisen mukaan auki viikonlopuksi.

Naskalit ja pilli kaulaan

Virallisten ohjeiden mukaan jäällä on aina pidettävä kaulassa naskaleita, joilla pystyy vetämään itsensä avannosta takaisin jäälle. Pelkillä kynsillä ei onnistu.

Hyvä apuväline on tukeva keppi tai metallikärkinen sauva, jolla jäätä voi edetessä koputella. Köysi tai liina on avuksi kaverin vetämisessä ylös avannosta. Yksin ei jäälle pidä mennä.

Kelluntapuku estää hukkumisen ja suojaa myös kylmältä, kellunta- tai pelastusliivistäkin on hätätilanteessa apua.

Naskalien rinnalla kaulassa kannattaa roikottaa myös pilliä, sillä sen ääni kuuluu kauemmas kuin ihmisen hätäisinkään avunhuuto.