Uusi teknologia vie oppilaan vaikka muinaiseen Egyptiin — Katso Savonlinnan normaalikoululaisten virtuaaliset tarinat sienimetsästä ja Olavinlinnasta

Ulla Engeström kertoo saaneensa ThingLinkin keksimiseen johtaneen oivalluksen toistakymmentä vuotta sitten lukiessaan tohtorikoulutuksessa Karl Marxin Pääomaa.

Timo Seppäläinen

Ulla Engeström on Kalifornian Piilaaksossa ainoa suomalainen nainen, joka on perustanut teknologia-alan yrityksen. Perjantaina hän vieraili Savonlinnassa — eikä suinkaan ensimmäistä kertaa. Hän on myös esitellyt Savonlinnan normaalikoulun opettajien ja oppilaitten tekemiä digitaalisia esityksiä eri puolilla maailmaa luennoidessaan.

Ulla Engeström on Kalifornian Piilaaksossa ainoa suomalainen nainen, joka on perustanut teknologia-alan yrityksen.

Engeströmin kehittämällä ThingLink-teknologialla voi lisätä digitaaliseen kuvaan tägejä eli pallukoita, joita klikkaamalla avautuu lisää kuvia, äänitiedostoja tai tekstiä.

Engeström vieraili normaalikoulujen verkoston kevätseminaarissa, joka pidettiin viimeistä kertaa Savonlinnassa.

— Savonlinnan normaalikoulu on ollut pioneeri kaikenlaisten digitaalisten teknologioiden käyttäjänä, kertoo Engeström. Hän on esitellyt Savonlinnan norssilaisten tuotoksia eri puolilla maailmaa.

Katso alta Savonlinnan normaalikoulun 5b-luokkalaisten 360-esitys Sienimetsän salaisuus. Siinä etsitään varastettua sormusta, ratkotaan arvoituksia ja opetellaan siinä sivussa tuntemaan sieniä.  (Ei-mobiililaitteella kannattaa katsoa jutun lopussa oleva tallennusmuoto samasta esityksestä.)(Juttu jatkuu Sienimetsän salaisuuden alla)

ThingLinkillä viisi miljoonaa käyttäjää

Engeström perusti ThingLink-yhtiön Suomessa 2010 ja Yhdysvalloissa 2013.

ThingLinkillä on maailmassa nyt viisi miljoonaa käyttäjää, joista kolme miljoonaa on opettajia ja oppilaita.

— ThingLinkin käyttö on kasvussa myös yrityksissä. Sen avulla perehdytettävälle voidaan kertoa esineiden paikka ja käyttötarkoitus, Engeström kertoi ja näytti kuvan, jossa havainnollisesti esiteltiin ambulanssin varustus.

Kolmas merkittävä Thinglinkin käyttäjäryhmä on verkkomedia.

360-esitys ääni- ja tekstilinkkeineen on nykyajan piirtoheitinkalvo

Engeström sanoi, että etenkin virtuaalitodellisuus eli 360-asteinen kuva yhdistettynä ThingLinkiin tuo oppimiseen uuden ulottuvuuden.

— Omaan havainnointiin perustuva oppiminen ei enää ole rajattu fyysiseen ympäristöön. Virtuaalitodellisuuden ansiosta oppilaalle jää muistikuva vaikka muinaisesta Egyptistä aivan kuin hän olisi ollut siellä, Engeström sanoo.

Virtuaalitodellisuuden ja tägien ensimmäinen käyttötapa opetuksessa on se, että oppilas tutkii opettajan tekemään digitaalista tarinaa.

Engeströmin mielestä jokaisen oppilaan pitäisi jo peruskoulussa oppia itsekin tekemään 360-esitys, jossa on ääntä, tekstiä ja kuvia.

— Se on tapa esitellä omaa osaamistaan. Ennen oli piirtoheitinkalvot. Nyt on digitaalinen tarinankerronta.

Katso ja kuuntele alta normaalikoulun nykyisten seitsemäsluokkalaisten viime vuonna tekemä Olavinlinnan esittely. Onhan laitteessasi äänet päällä!? (Ei-mobiililaitteella kannattaa katsoa jutun lopussa oleva tallennusmuoto samasta esityksestä.)(Juttu jatkuu Olavinlinnan esittelyn alla.)

Ensi syksynä virtuaalitekemisen kurssi suomalaisille opettajille Savonlinnassa

ThingLink järjestää ensi syksynä Savonlinnassa suomalaisille opettajille kurssin 360-esityksen tekemisestä. Yhdysvalloissa on järjestetty useita vastaavia kursseja, ja Italiassa on kehitetty historiallisiin kohteisiin keskittyvä opintoretken dokumentointiin opastava 360-kurssi.

Mitä yhteyttä on ThingLinkillä ja Karl Marxilla?

ThingLinkin idealla on yllättävä tausta.

Ulla Engeström kertoo saaneensa oivalluksen toistakymmentä vuotta sitten lukiessaan tohtorikoulutuksessa Marxin Pääomaa.

Engeströmiin teki vaikutuksen Marxin havainto, että mitä tahansa esinettä purkamalla voi ymmärtää yhteiskuntarakenteen: asia selviää esimerkiksi päällystakin materiaaleista, valmistuspaikasta ja sen käyttäjästä.

— Aloin miettiä, miten tämän ajatuksen voisi pukea teknologiaksi.

Norssin Sanna Metsälä uskoo, että innostus leviää muihinkin kouluihin

Savonlinnan normaalikoulussa virtuaalitodellisuuden ja digitaalisuuden opetuskäyttö on Ulla Engeströmin mukaan pitkällä, koska koulu on sitä suunnitelmallisesti kehittänyt ja opettajat ovat olleet asiasta innostuneita ja opiskelleet sitä.

Normaalikoulun lehtori Sanna Metsälä on mukana kaupungin digiryhmässä, joka suunnittelee digioppimiselle jatkoa normaalikoulun lähdettyä kaupungista. Norssilla on menossa viimeinen kevät.

— Uskon, että innostus leviää muuallekin, kunhan satsataan opettajien täydennyskoulutukseen.

—  Meillä on kaupungissa hyvät digitutorit. Meillä on myös 360 norssin oppilasta, jotka voisivat toimia vertaisopettajina oppimisteknologian käytössä, Metsälä sanoo.

Korjaus juttuun 22.4. kello 14.33: Sienimetsän salaisuus on nykyisen 5b-luokan tekemä.

Alla vielä normaalikoululaisten Olavinlinnan esittely ja sienimetsän tarina tietokoneille paremmin sopivassa muodossa.