Sähköautot haastavat taloyhtiöt — selvitystyöt kannattaa aloittaa hyvissä ajoin

Sähköautoilun yleistymisen myötä latausverkostoa on laajennettava, jos Savonlinnan seutu haluaa olla vetovoimainen matkailualue. Sähköautoja kuitenkin ladataan eniten kotona, joten paine on myös taloyhtiöillä.

Tuija Pauhu

Suur-Savon Sähkön toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen sanoo, että jos Etelä-Savo haluaa olla vetovoimainen matkailualue, latausverkostoa on laajennettava.
Suur-Savon Sähkön toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen sanoo, että jos Etelä-Savo haluaa olla vetovoimainen matkailualue, latausverkostoa on laajennettava.

Sähköautojen yleistymisen arvioidaan kiihtyvän Suomessa. Osaltaan siihen vaikuttaa asiakkaiden ympäristötietoisuuden leviäminen, mutta todellinen vauhdittaja vuoden 2020 EU-direktiivi, joka edellyttää autojen keskipäästöjen alenemista.

Suomi on selvästi Ruotsin ja Norjan sähköautoilun kehityksen perässä. Suomessakin sähköautojen hankinnan kärjessä ovat yritykset, jotka hankinnoillaan haluavat osoittaa omaa ympäristöystävällisyyttään. Vahvinta kehitys on pääkaupunkiseudulla.

Uudellamaalla on rekisteröity yli puolet Suomen sähköhenkilöautoista. Vastaavasti Itä-Suomessa ja Kainuussa rekisteröintitahti on hiljaista. Esimerkiksi Kainuussa rekisteröitiin vuonna 2015 vain yksi sähköauto. Yleisesti arvellaan, että kun sähköautolla pääsee lataamatta 300 kilometriä, se vauhdittaa kehitystä.

Sähköautojen yleistyminen on pakottanut polttoaineasemat, taloyhtiöt ja kunnat panostamaan latauspisteitten rakentamiseen. Etelä-Savossa se on merkinnyt lisää latauspisteitä. Savonlinnan ydinkeskustaan Suur-Savon Sähkö rakentaa kesäksi kolme latauspistettä.

Suur-Savon Sähkön toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen sanoo, että jos Etelä-Savo haluaa olla vetovoimainen matkailualue, latausverkostoa on laajennettava.

—Täällä on tarjottava matkailulle sellaiset puitteet, että pääkaupunkiseudultakin tänne voidaan sähköautoilla ajaa, sanoo Tykkyläinen.

Sähköautoilun yleistyminen merkitsee myös eteläsavolaisille taloyhtiöille mietintää, miten vastata asukkaiden autojen lataustoiveisiin. Isännöitsijä Arsi Anttonen isännöintipalvelu Isarvo Oy:stä kehottaa taloyhtiöitä jo aloittamaan keskustelun ja selvitystyön latauspaikoista.

Noin 90 prosenttia lautauksista tapahtuu kotipihassa ja Anttonen ennustaa, että jo varsin pian taloyhtiöt joutuvat ottamaan kantaa asukkaiden lataustoiveisiin.

—Parempi tehdä valmistelutyö ajoissa ja huolella, Anttonen sanoo. Taloyhtiöissä on selvitettävä paitsi sähköverkon kunto myös sen riittävyys lisääntyvään autojen lataukseen.

Kari Toiviainen

Anniina Jeskanen

Anniina Jeskanen

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.