Kellarpellon liikenneturvallisuutta ei haluta parantaa — 600 metrin pätkä kevyen liikenteen väylää maksaisi puoli miljoonaa euroa

Nopeuksiinkaan ei aiota puuttua. Lauri Kososen (vihr.) sai aloitteeseensa mukaan 12 valtuutettua eri puolueista.

Risto Hämäläinen

Sekä autoilijoiden että jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuus Kellarpellon alueella on puhuttanut viime aikoina usein.
Sekä autoilijoiden että jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuus Kellarpellon alueella on puhuttanut viime aikoina usein.

Valtuutettu Lauri Kososen ja 12:n muun valtuutetun aloite Kellarpellon kevyen liikenteen kehittämisestä ei johda toimenpiteisiin, päätti tekninen lautakunta tällä viikolla.

Kosonen oli koonnut aloitteeseensa useita vaaranpaikkoja, joihin kävelevä, pyöräilevä, lastenvaunuja työntävä tai rollaattorilla liikkuva törmää Kellarpellon alueella.

Esimerkiksi matkalla koululta Savonlinnan ABC:lle jalan tai pyörällä kulkeva henkilö joutuu ylittämään ajoradan kahdesti alueella, jossa on voimassa 50 kilometrin nopeusrajoitus.

Harjuntien kohdalla Aholahdentie nousee niin paljon että ajorataa jalan tai pyörällä ylittävän ei ole helppo havainnoida liikennettä pitkälle kaupungin suuntaan.

Useita vaaranpaikkoja

Everlahdentien ja Aholahdentien risteyksessä autoilijat hyvin usein ajavat suoraan kolmion ohi pyörätien jatkeen päälle, vaarantaen ajorataa ylittävät tielläliikkujat heikon näkyvyyden takia.

Kososen mukaan ”liikennesääntöjen noudattaminen ja oikeassa oleminen ei henkilövahinkojen sattuessa paljoa lohduta heikompaa osapuolta”.

Aloitteessa esitetään, että Aholahdentien eteläpuolelle tehtäisiin Harjunrinteeltä lähtien aina Katiskatielle saakka yhdistetty kävely- ja pyörätie. Myös risteysalueiden näkyvyyttä parannettaisiin.

Vaatisi isoja muutoksia

Infrapäällikkö Jani Ahokkaan laatimassa selostuksessa todetaan, että yhdistetyn kävely- ja pyörätien rakentaminen myös Aholahdentien eteläpuolelle välille Harjurinne-Katiskatie edellyttäisi asemakaavamuutosta.

Vaihtoehtoisesti Aholahdentien ajorataa pitäisi siirtää sijansa lähemmäksi nykyistä kevyen liikenteen väylää, jolloin ajoradan eteläpuolelta vapautuisi katutilaa myös etelän puoleiselle kevyen liikenteen väylälle.

Karkea kustannusarvio nykyisen ajoradan siirrolle ja uuden kevyen liikenteen väylän rakentamiselle noin 600 metrin matkalle on noin puoli miljoonaa euroa.

Ahokas muistuttaa myös, että vastikään laadittuun liikenneturvallisuussuunnitelmaan vedoten Aholahdentielle esitettiin kesäkuussa nopeusrajoituksen alentamista 50 kilometristä 40 kilometriin tunnissa. Esitys kuitenkin hylättiin lautakunnassa.

Kommentoidut