Kari Malmstedt Oy:n käyttöön Savonlinnan seudun puukuljetuksiin valmistuu jättirekka syksyksi — Maksimissaan 92-tonnisena kulkevasta yhdistelmästä tulee jotain uutta ja erilaista kuin tähän asti liikennöineet HCT-yhdistelmät

"Vähän salaiselta tämä kuulostaa, mutta emme ihan tarkasti tiedä vielä itsekään, millainen yhdistelmästä tulee. Erilainen se tulee olemaan kuin muut", sanoo Kari Malmstedt.

Timo Seppäläinen

Kari Malmstedt kertoo, että osittain yritykselle valmistuvan jättirekan perävaunua rakennetaan omana työnä Savonlinnan seudulla. 
Kari Malmstedt kertoo, että osittain yritykselle valmistuvan jättirekan perävaunua rakennetaan omana työnä Savonlinnan seudulla. 

Kuljetusyrittäjä Kari Malmstedt sanoo, että nykyään jo liikennöivät ”jättirekat” eivät suoraan vastaa heidän yrityksensä käyttöön syksyksi valmistuvaa puutavarayhdistelmää.

Maksimissaan 92-tonnisia kuormalla kulkevan puutavararekan perävaunu tullaan osittain rakentamaan Kari Malmstedt Oy:n omana työnä Savonlinnan seudulla, osaksi Heinolassa Weckmanin pajalla.

— Vähän salaiselta tämä kuulostaa, mutta emme ihan tarkasti tiedä vielä itsekään, millainen yhdistelmästä tulee. Erilainen se tulee olemaan kuin muut, nykyään liikennöivät normaalia suuremmat puutavarayhdistelmät, sanoo toimitusjohtaja Kari Malmstedt.

— Hintaakaan on vaikea arvioida, koska lopputulos ei ole tiedossa ihan tarkasti.

Painavimmillaan yhdistelmä voi ajaa 92-tonnisella kuormalla. Täydellä puutavaralastilla se saa kulkea vain erikseen määrätyillä pääteillä.

Risto Hämäläinen

Kuvan HCT-yhdistelmä on kuvattu Pelloksen tehtailla Ristiinassa. Paino ja pituus ovat samaa luokkaa kuin Kari Malmstedt Oy:n uudessa yhdistelmässä, mutta ulkomuoto ei ole ihan vastaava.
Kuvan HCT-yhdistelmä on kuvattu Pelloksen tehtailla Ristiinassa. Paino ja pituus ovat samaa luokkaa kuin Kari Malmstedt Oy:n uudessa yhdistelmässä, mutta ulkomuoto ei ole ihan vastaava.

— 76-tonnisena yhdistelmää on lupa käyttää myös alemmalla tieverkolla joka paikassa, Malmstedt tarkentaa.

Kari Malmstedt Oy:lle valmistuva jättirekka on ensimmäinen laatuaan Stora Enson puutoimituksiin.

Stora Enso tiedottaa, että Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt Kari Malmstedt Oy:n 92-tonniselle HCT-ajoneuvoyhdistelmälle raakapuun liikennöintiin poikkeusluvan Stora Enson Itä-Suomen tehtaille kahdella reitillä: Savonlinna – Imatra – Joutseno – Kouvola – Mikkeli – Juva – Varkaus sekä Savonlinna – Kitee – Värtsilä – Uimaharju.

Suomessa HCT (High Capacity Transport) -ajoneuvoilla tarkoitetaan yli 25,25 metriä pitkiä tai yli 76 tonnia painavia yhdistelmiä. Raskaan liikenteen enimmäismassojen ja -mittojen asetusmuutos vuonna 2013 avasi mahdollisuuden kuljetusten kehittämiselle ja erilaisten isojen yhdistelmien kokeiluille.

Hienoa, että vuoden yrittäjänäkin palkittu enonkoskelainen Kari Malmstedt sai luvan nyt suurelle HCT-yhdistelmälle. — Kari Holopainen

Storan Enson mukaan tämä tukee Suomen ympäristö- ja energiakulutustavoitteiden saavuttamista sekä metsäteollisuuden kilpailukyvyn kasvua. 

— Uusi ajoneuvoyhdistelmä pyritään saamaan liikenteeseen mahdollisimman nopeasti. Tavoitteena on, että pääsemme ajamaan puita HCT-yhdistelmällä jo syksyn aikana. Olemme pyrkineet miettimään operatiivisen toiminnan kannalta parasta yhdistelmätyyppiä sekä toisaalta hakemaan erityyppistä yhdistelmää kuin jo ajossa olevat HCT-yhdistelmät, Malmstedt kertoo.

Kuljetuspäällikkö Kari Holopainen Stora Ensosta sanoo yrityksen tukeneen HCT-yhdistelmien tuloa Suomeen alusta alkaen.

— Yhdistelmät vähentävät päästöjä ja parantavat liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. Haemme myös kustannustehokkuutta niin metsäteollisuuteen kuin kuljetusyrittäjällekin pitkällä aikavälillä, sillä yhdistelmät mahdollistavat kokonaislogistiikan uudelleen miettimisen sekä selkeästi nykyistä suuremmat hyötykuormat, hän sanoo.

— Hienoa, että vuoden yrittäjänäkin palkittu enonkoskelainen Kari Malmstedt sai luvan nyt suurelle HCT-yhdistelmälle. Toivomme, että isommista HCT-rekoista saatujen kokemusten sekä kokeiluhankkeen aikana tehtyjen tutkimusten tuloksena löydetään parhaat yhdistelmätyypit. Toivomme myös, että HCT-ajoneuvoyhdistelmät jäisivät pysyvään käyttöön kokeilujakson jälkeen, esimerkiksi HCT-käytäviä muodostuisi joillekin tieosuuksille, Holopainen jatkaa

Luetuimmat

Uusimmat uutiset