Sulkavan Kaartilanmäen tekstiilit lähtevät hypisteltäviksi Amerikkaan — New Yorkin Design-messuilta voi markkinamielessä olla tie auki kuuhun asti

Tekstiilisuunnittelija itse valitsi vielä kotimaan — hän on paikalla samaan aikaan järjestettävillä messuilla Helsingissä.

Riikka Kaartilanmäki lähtee itse Helsingin messuille, mutta tuotteita matkaa myös samaan pidettäville messuille New Yorkiin. Kuva Maija Astikainen
Riikka Kaartilanmäki lähtee itse Helsingin messuille, mutta tuotteita matkaa myös samaan pidettäville messuille New Yorkiin. Kuva Maija Astikainen

Sulkavalaisen tekstiilisuunnittelija Riikka Kaartilanmäen tuotteita ja tuotemerkki Aapiste lähtevät esiteltäviksi alan kansainvälisille messuille New Yorkiin syyskuussa.

Hän itse ei Amerikkaan vielä lähde.
— Samaan aikaan on Helsinki Design Week ja Habitare messut, mihin olin alunperinkin menossa. Esittelen mallistoani siellä.

aapiste_mustikkakukko_kuosi.jpg

Kutsu New Yorkiin tuli vähän puun takaa kesän aikana. Valinta oli Kaartilanmäelle selvä.
— Helsingissä minut on valittu pohjoismaisia nousevia brändejä esittelevälle Nordic Buzz -osastolle. Habitare-messuilla ovat kotimaiset jälleenmyyjät ja siellä on mahdollista löytää lähellä toimivia yhteistyökumppaneita.

New York tuli kuvioihin sitä kautta, että Kaartilanmäki liittyi keväällä suomalaiseen Weecos-verkkokauppaan.

Siellä on esillä kotimaisia, kestäviä ja eettisiä design-brändejä tällä hetkellä noin 160. Kauppa markkinoi brändejä ja ostaminen on helppoa.

— He ovat lähdössä New York Design Weekille esittelemään tätä suomalaista verkkokauppaa. Mukana on toistakymmentä vahvaa ja nousevaa täkäläistä brändiä ja Aapiste on yksi niistä.

Alalla on hyvät mahdollisuudet kansainväliseen toimintaan. Suomessa markkina on kuitenkin kovin pieni. Kaartilanmäellä onkin kansainvälisiä suunnitelmia myös ensi vuodelle.

— Amerikka ei välttämättä ole paras markkina. Paljon puhutaan Aasiasta. Siellä arvostetaan suomalaista muotoilua ja täkäläinen estetiikka kiinnostaa.

Aasia onkin vetänyt suomalaista suunnittelua ja muotoilua jo vuosikaudet.
— Minullakin on suunnitelmissa valita tulevia messuja sen mukaan, missä aasialaiset jälleenmyyjät kiertävät.

Kaartilanmäki on saanut tarkoitusta varten 24 000 euron apurahan Suomen Kulttuurirahaston Etelä-Savon rahastolta. Sen turvin hän aikoo ensi vuonna tutkia kansainvälisiä markkinoita sekä kehittää mallistoaan ja brändinsä tarinaa paremmin vientiin soveltuviksi.

Helsingin messuihin Kaartilanmäki on valmistautunut hyvin Nordic Buzz -projektin tarjoaman sparrauksen avulla. Hän naurahtaa New Yorkin hoituvan tavallaan samoilla töillä.

— Aion kyllä olla yhteydessä mahdollisiin jälleenmyyjiin New Yorkissa. He pääsevät siellä tutustuman tuotteisiin.

Osallistu keskusteluun

Itä-Savo