Kauppakamarit listasivat Suomen liikenteen pahimmat pullonkaulat — Etelä-Savon tavoitteena 14-tien korjaus ja Parikkalan rajanylityspaikan kansainvälistäminen

Kauppakamarien mukaan elinkeinoelämän yhteinen pelko on, että väylien rapautuminen kiihtyy.

Petri Vanhanen

 Valtatien 14 parannuksiin liittyy myös Parikkalan rajanylityspaikan kansainvälistäminen ja kehittäminen. Arkistokuva.
 Valtatien 14 parannuksiin liittyy myös Parikkalan rajanylityspaikan kansainvälistäminen ja kehittäminen. Arkistokuva.

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista.

Etelä-Savon kauppakamari listasi pienistä hankkeista tärkeimmäksi alemman tieverkon kohteet metsäteollisuuden raaka-ainehuollon turvaamiseksi.

Isoista investoinneista ykkösinä ovat valtatiet 5, 13 ja 14. Viitostielle tavoitteena on saada ympärivuotinen ja yhtenäinen sadan kilometrin nopeusrajoitus.

14-tien parannuksiin liittyy myös Parikkalan rajanylityspaikan kansainvälistäminen ja kehittäminen. Itäradalla tavoitteena on kolmen tunnin yhteys Kuopion ja Helsingin välillä.

Listan tarkoitus on kauppakamarien tiedotteen mukaan muistuttaa, että vientireittien sujuvuus ja työssäkäynti kärsii, jos luvattu rahoitustason nosto lykkääntyy.

Huonokuntoisia teitä on liikaa

Huonokuntoisia väyläosuuksia ja siltoja on Suomessa kauppakamarien mukaan liikaa. Hyvillä liikenneyhteyksillä on tiedotteen mukaan osittain mahdollista kompensoida etäisyyksien aiheuttamaa haittaa kilpailukyvylle.

Julkisen talouden suunnitelman mukaan luvattu 300 miljoonan euron lisäys tulisi vasta vuonna 2022. Kauppakamarien mukaan elinkeinoelämän yhteinen pelko on, että väylien rapautuminen kiihtyy ilman tasokorotuksen aikaistamista.

Keskuskauppakamarin liikenneasiantuntija Kaisa Saarion mukaan asiaan olisi syytä puuttua hallituksen budjettiriihessä.

Kommentoidut