Vekaransalmen siltatyöt alkavat pian — Yli 600-metrisen teräsbetonisillan rakentaa Graniittirakennus Kallio

Rakentamiseen on varattu rahaa 19,4 miljoonaa euroa — Siltaa ajetaan viimeistään joulukuussa 2019.

Liikennevirasto

Vekaransalmen sillasta tulee yli 600 metriä pitkä.
Vekaransalmen sillasta tulee yli 600 metriä pitkä.

Tuija Pauhu

Silta korvaa lossin Vekaransalmessa vuoden 2019 loppuun mennessä.

Pohjois-Savon ely-keskus

Vekaransalmen sillan korkeus on 24,5 metriä, leveys 9,5 metriä ja pituus 639 metriä. Havainnekuva on Pohjois-Savon ely-keskuksen tiesuunnitelmasta.

Sulkavan Vekaransalmen sillan rakentaa Graniittirakennus Kallio Oy. Sen pääkonttori on Vantaalla.

— Ensi viikolla on sopimuskatselmus ja allekirjoitus ja sen jälkeen urakoitsija pyrkii aloittamaan työt mahdollisimman nopeasti, kertoo projektipäällikkö Jetro Matilainen sillan tilanneesta Liikennevirastosta.

Tarjouksia tuli kaksi kappaletta. Graniittirakennuksen tarjous oli halvempi kuin kilpailija Kreaten.

— Rakentamisen tarkempi aikataulu saadaan sopimusta allekirjoitettaessa, mutta uskoisin Vekaransalmeen aika pian sen jälkeen alkavan työmaakoppeja ilmestyä, Matilainen arvioi.

Graniittirakennuksen työmaapäällikkö Antti Rämä vahvistaa Matilaisen arvion.

— Heti sopimusta seuraavan viikon alussa mittamiehet paikalle, kaapelinnäytöt käyntiin ja kaivinkoneilla pintamaita pois, Rämä kuvailee.

Vekaraan tulee teräsbetonikantinen liittopalkkisilta. Valtio on varannut sen rakentamiseen rahaa 19,4 miljoonaa euroa.

Teräsrakenteita voidaan joko liu’uttaa paikalleen rannoilta tai nostaa paikalleen tarvittaessa vaikka ponttonien päältä.

— Siihen en ota vielä kantaa, koska teräsrakenneurakoitsijaa ei ole valittu. Asennustapa ratkeaa teräsrakenteen toimittajaa valittaessa, Rämä kertoo.

Rämän mukaan työmaan vahvuus on varsinaisena rakentamisaikana keskimäärin noin 30 henkeä.

— Muutama oma mies sinne tulee, mutta pääasiassa tehdään alihankintana. Tämä on hyvin vaativa kohde ja näitä tehneet osaajat tulevat eri puolilta Suomea.

— Mahdollisuuksien mukaan käytetään myös paikallisia tekijöitä ja toimijoita ja niitäkin on. Majoitukset ja muut tukitoimet tulevat tietysti paikallisesti.

800 autoa talvipäivinä, kesällä tuplasti

Vekaransalmen ylittävä maantie 438 yhdistää Ruokolahden ja Sulkavan.

Tiellä kulkee vuorokaudessa noin 800 ajoneuvoa, joista noin seitsemän prosenttia on raskasta liikennettä. Kesällä liikenne vilkastuu noin tuplasti. Laivoja salmessa kulkee vuodessa noin tuhat.

Lossivälin pituus on 252 metriä. Nykyiseen lossiin mahtuu 21 henkilöautoa kerralla. Lossi hidastaa matkantekoa noin 10 minuuttia, tukkilautan sattuessa kohdalle jopa tunnin.

Tienpitäjälle lossin käyttö maksaa noin miljoona euroa vuodessa.

Silta parantaa liikenteen sujuvuutta. Samalla rakennetaan noin 1,5 kilometriä uutta maantietä ja korjataan liittymiä.

Viidenneksi pisin silta

Valmistuttuaan Vekaransalmen silta on 639 metriä pitkä ja Suomen viidenneksi pisin. Sillan leveys on 9,5 ja alikulkukorkeus 24,5 metriä. Korkeus riittää kaikelle vesiliikenteelle.

Sillan ei katsota haittaavan saimaannorppaa tai Pihlajaveden Natura-aluetta.

Silta sai vuonna 2016 valtiolta 19,4 miljoonan euron rahoituksen.

Rakennussuunnittelu alkoi vuoden 2017 alussa ja suunnitelma valmistui lokakuussa 2017.

Koko siltahanke on valmis vuoden 2019 loppuun mennessä.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet