Sosterin muutosjohtaja Tuija Haatainen kannustaa tarttumaan ikäihmisen viestiin rivakasti

Muutosjohtaja Tuija Haatainen sanoo, että jokaisen kannattaa pysähtyä ajoissa miettimään, miten oma arki sujuu vanhana turvallisesti.

Soila Puurtinen

Muutosjohtaja Tuija Haatainen tahtoisi torstain yleisötilaisuudessa kuulla ikäihmisiltä ja heidän omaisiltaan ajatuksia siitä, miten vanhuspalveluja voisi kehittää ja miten yhteydenottoa Sosteriin voisi helpottaa.
Muutosjohtaja Tuija Haatainen tahtoisi torstain yleisötilaisuudessa kuulla ikäihmisiltä ja heidän omaisiltaan ajatuksia siitä, miten vanhuspalveluja voisi kehittää ja miten yhteydenottoa Sosteriin voisi helpottaa.

Sosterin sosiaalipalvelujen muutosjohtaja Tuija Haatainen kannustaa ikääntyviä ihmisiä huolehtimaan ajoissa omasta hyvästä vanhuudestaan.

— On tärkeää pysähtyä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa miettimään, miten arki sujuu turvallisesti, jos toimintakyky alenee, Haatainen sanoo.

Omassa asunnossa voi tehdä jo etukäteen muutostöitä, jotka mahdollistavat tarvittaessa esteettömän liikkumisen vaikkapa pyörätuolilla tai rollaattorilla. Joskus voi olla paikallaan miettiä, tuntisiko sittenkin olonsa turvallisemmaksi, jos muuttaisi kyliltä taajamaan.

— Tämä on ihmisen oma valinta. Moni pärjää yllättävän hyvin siinä kodissa, jossa on ennenkin asunut.

Turvattomuus ja yksinäisyys voivat nousta ongelmaksi, vaikka toimintakyky säilyisikin.

Haatainen kannustaa etsimään uusia ihmissuhteita vanhemmallakin iällä.

— Jokaisella olisi hyvä olla esimerkiksi lenkkikaveri, jonka kanssa käydään yhdessä kävelyllä.

Haatainen kannustaa myös kaikkia ihmisiä pitämään huolta toisistaan. Jos omaiset ovat kaukana, naapurit saattavat ennen heitä huomata, jos alkaa olla ongelmia.

— Ei se ole kyttäämistä vaan huolenpitoa.

”Vanhuksen viestiin kannattaa tarttua heti, koska se voi olla ainoa kerta, kun hän uskaltaa sanoa, että ei jaksa tai ei osaa”

Haatainen aloitti muutosjohtajana vuoden alussa. Hän kehittää yhdessä Sosterin työntekijöitten kanssa vanhustenhuollon, lastensuojelun ja muiden sosiaalipalvelujen prosesseja sujuviksi, kuten Sosteri on jo kehittänyt erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon prosesseja.

— Vanhustenhuollossa on tärkeää päästä nopeasti puuttumaan esimerkiksi toimintakyvyn alenemisesta johtuvin ongelmiin ennen kuin tilanne pahenee. Meidän on varmistettava, että vanhukset tai omaiset saavat helposti yhteyden vanhuspalveluista vastaaviin ja että asiat lähtevät sujuvasti rullaamaan, Haatainen sanoo.

Kun asiakaskontakti Sosteriin on syntynyt, palvelutarve on jo hyvin seurannassa. Haataisen mukaan huomiota kannattaakin kiinnittää etenkin siihen kohtaan, kun kontaktia ei vielä ole.

— Jos ihmisellä on hätä, se ei voi odottaa. Asia voi ammattilaisen mielestä olla pienikin—vaikkapa se, että lumenpaljous estää liikkumisen— mutta se voi olla ainoa kerta, kun vanhus uskaltaa sanoa, että ei jaksa tai ei osaa. Silloin on Sosterin ammattilaisten oltava hereillä ja ryhdyttävä selvittämään asioita.

”Palvelut pitää koota asiakkaan ympärille”

Haatainen käyttää usein ilmaisua, että palvelut pitää koota asiakkaan ympärille.

— Sen sijaan, että hallinnossa keskenämme pohdimme palvelujen järjestämistä, meidän kannattaakin kysyä ihmisiltä, millaisia palveluja he itse arvelevat tarvitsevansa nyt tai sitten, jos tulee jokin yllättävä tilanne.

Tällainen asiakasraati-tyyppinen toiminta kannattaisi hänen mielestään aloittaa Sosterin vanhustenhuollossa.

Sosteri on muutaman vuoden tauon jälkeen päättänyt ryhtyä ostamaan vanhuksille kevyesti tuettua palveluasumista. Nyt palvelutaloihin ovat päässeet vain sellaiset, jotka tarvitsevat tehostettuja asumispalveluita. Muut ovat asuneet kotonaan, jossa kotihoidon työntekijä käy lukuisia kertoja päivässä.

Haataisen mielestä kevyesti tuettu palveluasuminen on hyvä vaihtoehto. Siinä nimenomaan kootaan palvelut asiakkaan ympärille.

— Aluksi vanhus ei välttämättä tarvitse paljonkaan palveluja. Jos kunto heikkenee, palvelut lisääntyvät sitä mukaa ilman että vanhusta tarvitsee siirtää toiseen taloon.

Hyvä vaihtoehto Haataisen mielestä on myös palveluseteli, jonka Sosteri ottaa tänä vuonna käyttöön vanhuspalveluissa.

Haatainen tahtoisi kuulla ikäihmisiltä ja heidän omaisiltaan ajatuksia siitä, miten vanhuspalveluja voisi kehittää ja miten yhteydenottoa Sosteriin voisi helpottaa.

Fakta: Tuija Haatainen

Syntynyt Mikkelissä 1963

Koulutus: Terveystieteiden maisteri sekä johtamiskoulutus

Toiminut aiemmin muun muassa Attendo-konsernin laatu- ja kehitysjohtajana. On nyt osittaisella virkavapaalla Pieksämäen kaupungin sosiaali- ja terveysjohtajan virasta ja aloitti Sosterin sosiaalipalvelujen osa-aikaisena muutosjohtajana vuoden alussa.

Asuu Mikkelissä puolisonsa kanssa. Pariskunnalla on viisi aikuista lasta ja kaksi lastenlasta.

Harrastukset: Koiran kanssa ulkoilu.

17.1. kello 20.40 haastattelusta poistettu ennakkotieto yleisötilaisuudesta, koska tilaisuus oli jo.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut