Yli 2 000 kuutiota betonia, lähes 100 työntekijää ja pitkiä työpäiviä — Vekaransalmen sillan kansi saatiin valettua

Vekaransalmen sillan kannen valutyöt on saatu valmiiksi. Kanteen upposi hurja määrä betonia sekä työtunteja.

Timo Seppäläinen

Sillan kannen valamisen aikana työmaalla työskenteli lähes 100 henkilöä. 
Sillan kannen valamisen aikana työmaalla työskenteli lähes 100 henkilöä. 

Sulkavalle rakennettavan Vekaransalmen sillan kansi on saatu valettua, kertoo Väylä tiedotteessaan. Valaminen oli iso työvaihe, joka kesti useita päiviä ja vaati huolellista suunnittelua.

Betonia kului yli 2 000 kuutiota, ja vaativaan työvaiheeseen osallistui lähes 100 henkilöä. Työmaalla tarvittiin toistakymmentä betoniautoa, kaksi betoniasemaa ja kolme betonipumppua.

Tiedotteen mukaan huumori siivitti pitkiä työpäiviä.

Työpäivät valun aikana venyivät pitkiksi.

— Onneksi sillan kannella riitti kuitenkin huumoria ja lähiravintoloiden tarjoilut maistuivat, kertoo työnjohtaja Kalle Willman tiedotteessa.

Timo Seppäläinen

Vekaransalmen 622 metriä pitkän sillan kannen valu käynnistyi keskiviikkona 8. toukokuuta ja muotti saatiin täyteen aikaisin lauantaina 11. toukokuuta. 
Vekaransalmen 622 metriä pitkän sillan kannen valu käynnistyi keskiviikkona 8. toukokuuta ja muotti saatiin täyteen aikaisin lauantaina 11. toukokuuta. 

Betonin suhteitus suunniteltiin huolellisesti ennakkokokeiden avulla. Näin voitiin optimoida lisäaineen määrä ja huomioida kuljetusmatkat. Kannen valamisen prosessia suunniteltiin tilaajan, pääurakoitsijan, suunnittelijoiden, betonitoimittajan ja valu-urakoitsijan kesken.

Kannen valu aloitettiin keskiviikkona 8. toukokuuta ja muotti saatiin täyteen betonia aikaisin lauantaina.

Valua tehtiin samanaikaisesti sillan molemmista päistä. Perjantain ukkosrintama keskeytti työt hetkellisesti, sillä tällöin työntekijät eivät turvallisuussyistä saaneet työskennellä kannella.

Timo Seppäläinen

19000850.jpg

Valetun betonin hierto valmistui sunnuntaina. Betoniin levitettiin jälkihoitoaine ja pinta suojattiin muoveilla. Valun jälkeisellä viikolla jälkihoitoa jatkettiin muun muassa kantta kastelemalla.

Itä-Savo kävi seuraamassa sillan kannen valamista torstaina 9. toukokuuta. Lisää työmaatunnelmia löydät tästä jutusta.

Vekaransalmen silta

Väyläviraston hankkeessa Vekaransalmen lossiyhteys korvataan kiinteällä sillalla.

Lisäksi hankkeessa rakennetaan noin 1,5 kilometriä uutta tielinjaa ja yksityistiejärjestelyt.

Loppuvuodesta 2019 valmistuva 639-metrinen jättisilta on Suomen viidenneksi pisin silta.

Pääurakoitsija GRK Infra Oy.

Kokonaiskustannusarvio noin 18,5 miljoonaa euroa.

Kokonaispituus 639 m (siltakannen pituus 622 m).

Alikulkukorkeus 24,5 m, leveys 9,5 m.

Työmaan keskivahvuus 30—40 työntekijää/kk.

Valmistuu syksyllä 2019.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset