Parikkalan R-kioski antoi hymytonnin 4H-yhdistykselle — ”Rahalle löytyy varmasti käyttöä jo heti tänä keväänä”

Yrittäjä haluaa tukea paikallisia lapsia ja nuoria. Parikkalan 4H-yhdistyksen sihteeri Heidi Soikkelilla oli perjantaina syytä hymyyn, kun Parikkalantien R-kioskin yrittäjä Virpi Kosonen luovutti yhdistykselle tuhannen euron avustuksen.

Katri Levänen

Ärrä tekee hyvää -kampanjan avulla Parikkalan 4H-yhdistyksen kassaan saatiin 1000 euroa toimintarahaa, joka käytetään nuorten työllistämiseen. Yrittäjä Virpi Kosonen (vas.) luovutti avustuksen 4H-yhdistyksen sihteeri Heidi Soikkelille ja kokkikerhon ohjaajalle Sanni Kososelle.
Ärrä tekee hyvää -kampanjan avulla Parikkalan 4H-yhdistyksen kassaan saatiin 1000 euroa toimintarahaa, joka käytetään nuorten työllistämiseen. Yrittäjä Virpi Kosonen (vas.) luovutti avustuksen 4H-yhdistyksen sihteeri Heidi Soikkelille ja kokkikerhon ohjaajalle Sanni Kososelle.

Parikkalan 4H-yhdistyksen sihteeri Heidi Soikkelilla oli perjantaina syytä hymyyn, kun Parikkalantien R-kioskin yrittäjä Virpi Kosonen luovutti yhdistykselle 1000 euron avustuksen.

Viime maaliskuussa alkaneen Ärrä tekee hyvää paikallisesti -ohjelman kautta eri paikkakuntien R-kioskit lahjoittivat vuonna 2018 yhteensä 40 000 euroa yhdistyksille ja toimijoille.

Tuki kohdistetaan asiakkaiden ja paikallisten R-kauppiaiden valitsemiin lähiyhteisöä hyödyttäviin hankkeisiin.

Parikkalan R-kioskille kampanja oli neljäs ja tukea ovat jo aiemmin saaneet Parikkalan Urheilijoiden nuorisolentopalloilijat, MLL sekä Särkisalmen VPK:n nuoriso-osasto.

— Ollaan tosi kiitollisia tästä avustuksesta. Se on merkittävä lisä pienelle yhdistykselle ja käytämme sen paikallisten nuorten työllistämiseen, Soikkeli iloitsee.

Kesällä 4H:n palkkaamia nuoria työskentelee muun muassa siivoustoiminnassa ja ruohonleikkuu- sekä haravointiapuna. Talvella suurin työllistäjä on kerhotoiminta, johon yhdistys kouluttaa nuoria ohjaajiksi.

Katri Levänen

Entinen maatalonemäntä Virpi Kosonen aloitti Parikkalan R-kioskin yrittäjänä kaksi vuotta sitten.

— Parikkalan alueella meillä pyörii yhdeksän kerhoa, ja 14-22-vuotiaita kerho-ohjaajia on yhteensä parisenkymmentä. Rahalle löytyy varmasti käyttöä jo heti tänä keväänä, kertoo Soikkeli.

Ärrä tekee hyvää -kampanjassa on tällä hetkellä mukana 149 R-kioskia ympäri Suomen. Kososen mielestä luku voisi olla isompikin.

— Vähän jopa ihmetyttää, miksi kaikki eivät ole mukaan lähteneet. Kauppiaalle ainoa kampanjasta aiheutuva vaiva kun on lahjoituskohteen miettiminen, Kosonen pohtii.

Periaatteena Kososella on ollut nimenomaan lasten ja nuorten toiminnan tukeminen.

Seuraavaa pottia kerätään nyt Parikkalan Ilveksille. Kampanjatuotteet ovat niin kutsuttuja välipalatuotteita aina kahvileivistä hodareihin ja pikkulämpimiin, joista jokainen kerryttää lahjoituskassaa viidellä sentillä. Suosittuja ovat myös munkkilaatikot, joita parhaimpina päivinä myydään 40-50 kappaletta. Mainostaminen tapahtuu suurimmaksi osaksi suoraan tiskin takaa.

— Pienen paikkakunnan etu on, että suurin osa kävijöistä on tavalla tai toisella tuttuja. Meneillään olevasta kampanjasta on helpompi lähteä kertomaan ja toisaalta asiakkaatkin ovat halukkaita tukemaan paikallista, Kosonen sanoo.

Yrittäjän lisäksi Parikkalan R-kioskilla vuorottelee kaksi palkattua työntekijää. Asiakaskunta on vakiintunut ja vilkkaimpina päivinä kioskilla saattaa asioida yli 500 henkeä.

— Kahvilla kävijöitäkin on päivittäin pitkälti toista sataa. Jos kaikille saisi vaikka pullan myytyä, niin siinähän olisi äkkiä jo lahjoitussumma kasassa, nauraa Kosonen.

Katri Levänen

Kiirettä kassalla. Posti- ja pakettipalvelujen lisäksi R-kioskin palveluihin kuuluvat muun muassa VR:n lipunmyynti, passi- ja henkilökorttien luovutus sekä kalastuslupien myynti.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet