Sähköautojen latauspaikat – Tärkeä palvelu huomioida matkailussakin

Savonlinnalaistaustainen Jukka Kukkonen vastailee asiantuntijana Minnesotassa kuluttajien ja ammattilasten kysymyksiin sähköautoilusta.

Antti Varonen

Autoalalla työskennellyt Jukka Kukkonen alkoi kiinnostua sähköautojen kehityksestä kymmenen vuotta sitten. Hän toivoo, että sähköautojen latauspaikkoja markkinoitaisiin näyttävästi. - Matkailijat tutkivat jo nyt latauspaikkakarttojaan puhelimestaan tarkkaan, hän sanoo.

Yhdysvalloissa Minnesotassa 15 vuotta asunut Jukka Kukkonen katselee matkapuhelimestaan Savonlinnan seudun sähköautojen latauskarttaa.

Näytöllä on vain muutama täppi. Kukkosen mielestä seudun latauspaikkakartassa pitäisi olla täppejä vieri vieressä.

— Matkailukaupunkina Savonlinna voisi erottua sähköautoystävällisenä paikkakuntana, eikä se vaatisi matkailuyrityksiltä isoa vaivannäköä. Lataamiseen kun ei tosiaan tarvita muuta kuin tavallinen sähköpistoke, Kukkonen sanoo.

Julkiset latauspisteet ovat tarpeellisia nekin. Jo nyt, mutta tulevaisuudessa etenkin, latauspistekarttaa tutkitaan Suomessa Kukkosen mukaan hyvin nuukaan ennen loma- tai työmatkalle lähtöä.

— Latauspalvelun tarjoaminen on pieni kuluerä yrittäjälle, mutta palvelu vaikuttaa pian moniin päätöksiin matkakohteen valinnassa.

Kukkonen haluaa puhua Savonlinnan menestyksestä, koska hän on täällä syntynyt, kasvanut ja koulunsa käynyt.
Kymmenen vuotta sitten hän kiinnostui sähköautojen kehityksestä.

Minnesotassa Kukkonen on tehnyt seitsemän vuotta töitä omassa yrityksessään sähköautoilun parissa.
Hän antaa ihmisille nyt neuvoja, kuinka he voisivat siirtyä sähköautoiluun.

Asiantuntijatehtävissään hän keskustelee aiheesta yrityselämän, kuten suurten yhdysvaltalaisten energiayhtiöiden asiantuntijoiden kanssa.

— Jo vuosia sitten koin, että sähköautoilusta kehittyy iso tarina. Autoilijat, jotka ovat sähköauton ostaneet, eivät ole enää palanneet polttomoottoriautoihin.

— Esimerkiksi Norjassa, jossa valtio tukee sähköautojen hankintaa, on sähköautojen osuus uusien autojen kaupassa noussut jo 40 prosenttiin.

Sähköautojen valmistajat ovat tällä hetkellä keskittyneet erityisesti akkujen kehittämiseen. Nyt myytävien, puhtaiden sähköautojen ajomatkat ovat 140–500 kilometrin välillä.

— Tosin töpselihybridillähän ei mitään ajomatkarajoitetta olekaan, Kukkonen huomauttaa.

Vaikka julkiset latauspisteet ovat tarpeen, niin Kukkonen painottaa, että tavallisessa arjen autoilussa sähköauton lataus tapahtuu ilman minkäänlaisia kommervenkkejä. Auto kun ladataan lähtövalmiuteen omassa autotallissa, ihan tavallisesta sähköpistokkeesta.

— Myös nopeampaa latausta varten on kiireisimmille autoilijoille omat laitteensa.

Sähköautojen tekniikka, hinta, mutta edelleen ympäristöseikatkin vaikuttavat kuluttajiin, jotka pohtivat sähköauton ostoa.

— Itse olen korostanut, että polttomoottoriautot liikkuvat tuontiöljyllä, jota ostamalla rahat valuvat Suomesta ulkomaille.

— Toisekseen me ulkomailta tuodulla öljyllä sitten saastutamme täällä omaa ympäristöämme. Onhan se melkoisen erikoinen asetelma, Jukka Kukkonen sanoo.

Jukka Kukkonen lomailee joka kesä entisessä kotikaupungissaan. Innokkaan sähköautomiehen sanoma on ehtinyt purra kuluttajiin ja päättäjiin Minnesotassa, mutta ovat ne menneet perille Savonlinnassakin.

— Velipoika pitää Savonlinnassa hevostallia, ja tilalla on nyt ensimmäinen sähkömönkijä. Sillä tehdään paljon tilan töitä. Oikeastaan mönkijä on menossa koko ajan.

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.