Lumen kallistama ja osin upottama S/S Leppävirta odottaa päätöksiä jatkosta — Vaihtoehtoja ovat kunnostus tai romutus

Kaljakuppilaa omistaja ei satavuotiaasta höyrylaivasta tee.

Timo Seppäläinen

Höyrylaiva S/S Leppävirta upoksissa Laitaatsillan laiturissa helmikuussa 2003.
Höyrylaiva S/S Leppävirta upoksissa Laitaatsillan laiturissa helmikuussa 2003.

Savonlinnan vesillä runsaasti seilannut höyrylaiva S/S Leppävirta on osin uponnut Heinävedellä nykyisessä kotisatamassaan vähän Karvion kanavasta pohjoiseen päin.

— Se tapahtui jo toista kuukautta sitten. Kattolumen takia laiva oli kellahtanut sivuun ja osittain uponnut. Noin kolmasosa oli upoksissa, kertoo laivan omistajista Tuomo Salonen.

Laivan omistaa Leppävirran Höyrylaiva Oy ja sen puolestaan omistavat Salonen ja hänen kolme poikaansa.

Saloset ovat pitäneet laivan uppoamisesta hyvin matalaa profiilia, ettei se olisi houkutellut paikalle uteliaita saattamaan itseään vaaraan.

— Jäät ovat olleet hyvin heikot. Itsekin kastuimme siellä välttämättömien ensipelastustöiden aikaan ihan tarpeeksi.

Saloset asuvat Kymenlaaksossa eivätkä arvanneet lumikuormaa pohjoisempana kertyneen liikaa.

Laiva on osittain edelleen upoksissa, mutta Salosen mukaan se nostetaan ylös vielä jäiden aikana.

— Siihen on olemassa monia erilaisia keinoja. Eivät laivat koskaan ole tällä tavalla pohjaan jääneet.

Edellinen uppoaminen 2003

Saloset ostivat laivan sen edellisen uppoamisen jälkeen.

Haveri tapahtui talvehtiessa vähän samalla tavalla Laitaatsillan telakan laiturissa helmikuussa 2003.

Tuolloin pohjassa oli ollut pieni vuoto, katolla lumikuormaa ja rungon läpivientejä oli jäänyt talveksi auki.

Vakuutusyhtiö kertoi laivan nostokuluiksi tuolloin yli 50 000 euroa.

Laivan omisti tuolloin vielä Leppävirran kunta, joka ryhtyi laivaa kunnostamaan, mutta totesi urakan liian työlääksi.

Saloset ostivat laivan ja panivat sen hienoon kuntoon. Laiva palasi vesille kesäksi 2010 tekemään muun muassa oopperalaulaja Matti Salmisen Saimaa-kiertueita.

Joko kuntoon tai romuksi

Salosen mukaan edellinen kunnostus maksoi satojatuhansia euroa.

— Nythän tilanne ei ole yhtä paha, laivaa oli vähemmän veden alla vaikkakin hankalasti kallellaan. Edelleen se on osin upoksissa, mutta enää 10 astetta vinossa.

Salonen ei vielä osaa sanoa laivan kohtalosta muuta varmaa kuin sen, että kaljakapakaksi se ei minkään kaupungin rantaan mene.

— Katsotaan nyt mitä tehdään. Aikamoinen homma siinä joka tapauksessa on. On kaksi vaihtoehtoa; pannaan laiva taas kuntoon tai sitten romuksi.

Alus on rakennettu Varkaudessa vuonna 1904.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.