Tyhjä tankki ja pauhaavat sähkölaitteet? Auto jättää talvella helposti tielle — Katso vinkit talviautoiluun!

Rauhallisuus ja ennakointi auttavat talviliikenteessä. Monessa tilanteessa autoilija voi varautua talviautoilun hankaluuksiin jo ennalta.

Antti Varonen

Suomalainen on tottunut autoilemana säällä kuin säällä. Talvella on kuitenkin fiksua varautua yllättäviin tilanteisiin.
Suomalainen on tottunut autoilemana säällä kuin säällä. Talvella on kuitenkin fiksua varautua yllättäviin tilanteisiin.

Auton tuuletin puhaltaa täysillä lämmintä ilmaa, istuimenlämmittimet pitävät olon lokoisena ja radio luukuttaa suosikkimusiikkia. Ajofiilis olisi mitä mainioin, mutta auto alkaa hyytyä kesken matkan. Akku ei kestä kaikkea virrankäyttöä.

Tilanne on tyypillisimmästä päästä, jos auto yllättäen jättää tienpäälle talvipakkasilla. Nykyautoissa on niin paljon sähkölaitteita käynnissä yhtä aikaa, ettei akku kestä kulutusta.

— Jos auto jättää talvella tielle, syy on usein sähköpuolella ja autojen akuissa, yhteyspäällikkö Eini Karvonen Liikenneturvasta kertoo.

— Uudellakaan autolla, kun lyhyelle matkalle laitetaan kaikki sähkölaitteet päälle, akku ei ennätä latautua. Akun käyttöteho kärsii.

Sähkölaitteiden lisäksi autoilijoiden riesana on liika luottamus auton antamiin tietoihin. Polttoainepula jättää tielle yllättävän usein.

— Ihmiset luottavat tänä päivänä liikaa auton ilmoittamaan ajosäteeseen. Jos auto sanoo, että pääset vielä tietyn matkan, niin talvisäällä se ei välttämättä pidä paikkansa.

Älä hötkyile

Karvonen muistuttaa, että rauhallisuus ja ennakointi auttavat talviliikenteessä.
Jos auto ilmoittaa varoitusvalolla, että jotakin epätavallista on tapahtumassa, pitäisi ensimmäisenä etsiä turvallinen paikka pysähtyä.

— Tienhaara, jossa ei ole muiden tiellä, levähdyspaikka tai linja-autopysäkki, Karvonen listaa.

Matkaa ei kannata jatkaa, sillä ihmettely auton tilanteesta vie keskittymistä itse ajamiselta ja muulta liikenteeltä.

— Pysähtymisen jälkeen voi rauhassa selvittää mistä on kyse. Apua voi soittaa perheenjäseniltä, hinauspalvelulta tai tiepalvelusta.

Varaudu jo ennen matkaa

Autoilijan on syytä varautua poikkeustilanteisiin. Jos sähköt autosta menevät, mikään ei toimi.

Talvella tien päälle olisi syytä varata vähintäänkin lämpimät vaatteet hattua ja huivia myöten. Pakkasella ei ole kiva palella, eikä auto pysy kauan lämpimänä.

— Varsinkin juhliin mennään autolla usein kevyellä vaatetuksella, mutta lämpimät vaatteet on hyvä pitää mukana.

Varoituskolmio kuuluu perusvarusteisiin, mutta sitä asettavalle kuljettajalle olisi syytä olla heijastinliivi, että muut tienkäyttäjät varmasti huomaavat ihmisen. Myös muille matkustajille voi olla heijastimia.

— Taskulamppu on hyvä. Jos osaa itse arvioida, missä on vika ja sen pystyy jotenkin korjaamaan.

Suomalainen autoilija osaa pitää mukanaan lumiharjan ja skraapan. Myös lumilapio ja hinausköysi voivat talvella tulla tarpeeseen.

Sen sijaan Karvonen ei suosittele antamaan apuvirtaa kaapeleilla autosta toiseen enää nykyään, vaan jättäisi sen ammattilaiselle. Apu on kaunis ajatus, mutta voi sekoittaa auton sähkölaitteet.

— Tavallisena autoilijana en antaisi apuvirtaa. Aina toisen autosta ei voi tietää, saako virtaa edes antaa. Auton käyttöohjeet on hyvä tarkistaa ensin.

Talvilomakausi lähestyy

Varaudu talviliikenteeseen kunnolla.

Tarkista auto kunnolla, pitkälle matkalle ainakin renkaiden ilmanpaineet, nesteet sekä kuormaus. Tankkaa auto.

Tarkista auton käyttöohjekirjasta oman auton ohjeet.

Lataa puhelimen akku ja varmista, että puhelimessa on kaikki tärkeät numerot.

Lataa puhelimeen 112-sovellus. Se auttaa hätätilanteessa pelastajia löytämään oikealle paikalle.

Varaa autoon lämpimiä vaatteita, heijastusliivi sekä taskulamppu.

Lumen varalta autossa on hyvä pitää myös lumiharja, ikkunanraaputin, lumilapio ja hinausköysi.

Kommentoi alle. Millaisiin tilanteisiin olet törmännyt talviliikenteessä? Miten olet toiminut?