Savonlinna-Parikkala-Pieksämäki –ratayhteyden sähköistämismahdollisuus selvitetään — arvioitu investointi noin 30 miljoonaa euroa

Radan sähköistämisellä voitaisiin korvata dieselveturit sähkövetureilla.

Antti Varonen

Janne Laineen mukaan hanke edistäisi myös ratasiltainvestointia Laitaatsalmeen ja koko Savonlinna-Parikkala-Pieksämäki -yhteysvälin kehittämistä henkilö- ja tavaraliikenteelle.
Janne Laineen mukaan hanke edistäisi myös ratasiltainvestointia Laitaatsalmeen ja koko Savonlinna-Parikkala-Pieksämäki -yhteysvälin kehittämistä henkilö- ja tavaraliikenteelle.

Mahdollisuus sähköistää Savonlinna-Parikkala-Pieksämäki –ratayhteys selvitetään. Asiasta päätettiin perjantaisessa itärataneuvottelukunnan kokouksessa.

Ratayhteyden sähköistämisestä on neuvoteltu VR Oy:n toimitusjohtajan ja liikenneviraston ylijohtajan kanssa.

Selvitystyö on tarkoitus tehdä ensi vuoden aikana, ja selvityksen kustannuksiin osallistuu myös Savonlinnan kaupunki. Veturien vaihtaminen parantaisi kaupunginjohtaja Janne Laineen mukaan tavara- ja henkilöliikenteen kustannustehokkuutta huomattavasti.

— Radan sähköistämisellä voitaisiin korvata dieselveturit sähkövetureilla. Alustavasti olen arvioinut, että investointikustannus olisi noin 30 miljoonan euron luokkaa. Säästyvillä kuljetuskustannuksilla voidaan laskea investoinnin takaisinmaksuaika ja kannattavuus, Laine sanoo.

Rataosuus on merkittävä etenkin metsäteollisuuden kannalta.

— Radan varrella sijaitsee Suomen suurin mekaanisen metsäteollisuuden keskittymä, jonka kuljetusten kilpailukykyä sähköveturit parantaisivat. Samoin se ehkä mahdollistaisi, ettei ratayhteyttä tarvitsisi ajaa julkisesti tuettuna, vaan se toimisi markkinaehtoisesti, Laine jatkaa.

Itärataneuvottelukunnan jäseniä ovat Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Kainuun, Kymenlaakson, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Savon ja Päijät-Hämeen maakuntaliitot sekä alueen keskeiset kunnat ja kaupungit.

Henri Pitkänen

henri.pitkanen@kaakonviestinta.fi

Osallistu keskusteluun

Itä-Savo