Juvalainen Jukka Leskinen ihmettelee Savonlinjan päätöstä lakkauttaa valtatie 14:n työmatkaliikenteen tärkein vuoro — ”Jo 13 vuotta on tullut käytyä tällä bussilla töissä”

Savonlinja aikoo osallistua lakkauttamansa linjan pikakilpailutukseen. Linjan ajaminen markkinaehtoisesti ei kannata, mutta valtion tuen avulla saa ainakin kustannukset pois.

Tiina Kukkonen

Juvalainen Jukka Leskinen käy Savonlinnassa töissä kello kahdeksaksi tulevalla aamubussilla. Vuoro on katkolla vuodenvaihteessa. Parin viikon päästä selviää, jatkuuko liikenne ja kenen toimesta.
Juvalainen Jukka Leskinen käy Savonlinnassa töissä kello kahdeksaksi tulevalla aamubussilla. Vuoro on katkolla vuodenvaihteessa. Parin viikon päästä selviää, jatkuuko liikenne ja kenen toimesta.

Savonlinjan päätös lakkauttaa työmatkaliikenteen vilkkain vuoro Juvalta Savonlinnaan ensi vuoden alusta lukien hämmästyttää bussivuoron matkustajia. Bussissa kulkee päivittäin parikymmentä matkustajaa Juvalta, Rantasalmelta ja Savonlinnan Kallislahden kylältä joko töihin tai kouluun.

— Olin yllättynyt kun kuulin. Jo 13 vuotta on tullut käytyä tällä bussilla töissä, sanoo Juvan Laurkankaalta ohjelmointialan töihin Savonlinnaan kulkeva Jukka Leskinen.

Leskinen kertoo reagoineensa vuoron lopettamispäätökseen välittömästi Ely-keskuksen nettisivuilla olevan palautelomakkeen kautta.

— Tämä vuoro on monelle tarpeellinen, tätä ei voi lakkauttaa. Ihmettelen myös, jos vuoro korvataan minibussilla. Tulee tosi ahdasta.

Bussilla lukioon

Syksyllä Leskisen seuraan liittyi tytär Jade Leskinen, joka aloitti lukion Rantasalmella Juvan koulujen sisäilmaongelmien takia. Hän vaihtaa Hiismäen risteyksessä Vihavaisen Taksi Oy:n liikennöimään bussiin ja jatkaa sillä perille. Kuljetukset kustantaa Rantasalmen kunta. Rantasalmeltakin on oltu asian tiimoilta yhteydessä Ely-keskukseen.

Myös Savonlinnan taidelukion kolmatta vuosikurssia käyvä Elli Liimatainen on ihmeissään vuoron lakkauttamispäätöksestä.

— Vuorot Juvalta Savonlinnaan on pelanneet hyvin ja mahdollistaneet sen, että olen voinut käydä mieluisaa lukiota Savonlinnassa kotoa käsin, hän toteaa.

Juvalaisille tärkeä linja

Kuljetussihteeri Päivi Toivarin mukaan myös Juvan kunta on jo reagoinut epämieluisaan uutiseen.

— Pyysimme joukkoliikenteestä vastaavalta Pohjois-Savon Ely-keskukselta pikakilpailutusta reittiliikenteen jatkon turvaamiseksi. Vihreää valoa näytettiin ja odotamme vastausta ensi viikon aikana, Toivari kertoo.

— Linja on tärkeä meille. Meiltä käy 8— 10 ihmistä kuukausilipulla töissä Savonlinnassa. Lisäksi käy melkoinen joukko toisen asteen opiskelijoita. Heidän tarkasta määrästään ei ole tietoa, sillä koulumatkojen Kela-tuki maksetaan oppilaitosten kautta.

Rantasalmenkin aamuvuoro katkolla

Pohjois-Savon Ely-keskuksen joukkoliikenneasiantuntija Toini Puustinen kertoo, että keskus on torstaina avannut kyseistä vuoroa koskevan pikakilpailutuksen, joka päättyy joulukuun puolessa välissä.

— Tämän bussivuoron lisäksi Soisalon Liikenne on ilmoittanut luopuvansa Savonlinnasta Rantasalmen kautta Varkauteen kello 6.50 lähtevästä bussivuorosta, jossa niin ikään kulkee paljon koululaisia ja työmatkaliikennettä. Tämä linja kilpailutetaan samalla kertaa, kertoo Puustinen.

Molemmat bussilinjat kääntyvät määränpäässään takaisin ja kuljettavat työmatkalaisia, koululaisia ja opiskelijoita myös toiseen suuntaan.

— Lisäksi Juvan bussi ajaa Savonlinnassa aina Mertalaan ammattiopistolle saakka. Kilpailutuksessa edellytetään, että kaikki nämä samat elementit toistuvat vuodenvaihteen jälkeen aloittavan uuden liikennöitsijän toimesta, Puustinen toteaa.

Puustisen mukaan liikennettä on molemmilla linjoilla sen verran, että kuljettamiseen tarvitaan linja-auto. Tilataksi ei riitä 20-30 henkilön kuljettamiseen.

Savonlinja kilpailutuksessa mukana

Savonlinja aikoo osallistua lakkauttamansa vuoron pikakilpailutukseen. Aluejohtaja Teuvo Punavaaran mukaan linjan ajaminen markkinaehtoisesti ei ole kannattavaa nykyisillä matkustajamäärillä ja laskeneilla lippujen hinnoilla.

— Terveen yritystoiminnan käyttökate on 20 prosenttia, mutta tiukasti kilpaillussa linja-autoliikenteessäse on alle 10 prosenttia. Tällä ei pystytä enää pitämään kalustoa yllä, Punavaara toteaa.

Valtio tukee tärkeäksi katsomaansa joukkoliikennettä, jollaiseksi myös Savonlinnan, Juvan ja Varkauden välinen liikennöinti aamuisin katsotaan. Tuen avulla linjan voi ajaa kannattavasti. Tuki kattaa ajokulut sekä yrityksen laskeman käyttökatteen vähennettynä lipputuloilla.

Kuluista 50 prosenttia muodostuu palkoista, 30 prosenttia polttoaineista ja loput muista kuluista.

Kolme kertaa edullisempi kuin oma auto

Punavaaran mielestä olemassaolevaa julkista liikennettä voitaisiin käyttää hyödyksi maaseudulla ja pikkukaupunkien välisessä liikenteessä enemmän kuin nyt tehdään.

— Suurin haaste julkisessa liikenteessä on autoilijan sielun voittaminen. Julkisilla liikkumisen pitää olla stressitöntä ja helppoa. Ja lisäksi tietenkin aikataulujen on satuttava. Tämän selvittämiseen tarvittaisiin kaupunkien ja Ely-keskusten apua. Vähäisempi määrä vuoroja riittää, jos ne ovat oikea-aikaisia.

Myös työmatkaliikenteen osalta olisi parantamisen varaan.

Esimerkiksi kuukausilippu Juvalta Savonlinnaan maksaa 100 euroa. Omalla autolla taitettuna pelkästään polttoaineisiin kuluu yli 300 euroa kuukaudessa olettamalla, että auto syö noin kahdeksan litraa polttoainetta sadalla kilometrillä, ja polttoaine maksaa 1,5 euroa. Verottaja huomioi henkilöautolla tehdyt työmatkakulut julkisen liikenteen mukaan silloin kun sellainen on tarjolla.

Bussilla kulkeminen on ilmastoteko

Punavaaran mielestä julkisuudessa pitäisi enemmän kampanjoida sen puolesta, että bussilla kulkeminen on ilmastoteko sekä satsaus omaan hyvinvointiin.

— Työmatkat voi käyttää tarvittaessa työntekoon, jolloin kotona ei enää läppäriä tarvitse avata ja ilta on aidosti vapaa-aikaa, Punavaara esittää.

Itä- ja Kaakkois-Suomen alueella toimiva Savonlinja liikennöi tällä hetkellä noin 150 päivittäistä bussivuoroa. Ensi vuoden alussa lakkausten jälkeen vuoroja on vajaat sata.