Höyrylaivat pysähtyivät Puumalassa: Motilla halkoja per tunti saa paljon sympatiaa

Juhlaregatta jatka matkaa Savonlinnaan.

Mikko Kontti

Otson Varkaudesta Puumalaan ajanut Jukka Hulkkonen odotteli halkotäydennystä, vaikka varsinaista kiirettä ei ollut. Höyrylaiva haukkaa halkoja yleensä motin eli kuutiometrin tunnissa. Ahlströmin järjestelyhinaajana toimineen Otson kunnostamisen parissa vietettyjä tunteja Hulkkonen ei ole laskenut: — Jos laivalta työt loppuu, se on mielikuvituksen puutetta.

Alumiini- ja lasikuitupaatit jäivät tiistaina Puumalan satamassa yli satavuotiaiden varjoon. Höyrylaivat ottivat parhaat paikat regattansa välietapilla ”Saimaan Gibraltarissa”.

Saimaan 50-vuotisjuhlaregatta järjestetään Lappeenrannassa ja Savonlinnassa. Puumalassa matkan varrella pidettiin tiistaina epävirallinen kokoontuminen.

Ja aiheestakin laivat olivat näytillä. Kaksituntinen avoimien ovien tapahtuma kokosi satoja hinaajien ja lotjien ihastelijoita.

Höyrypursiseuran hallituksen jäsen Mikko Manka sanoo, että laivat ja etenkin tekniset yksityiskohdat kiinnostavat kovasti. Niin vesillä kuin satamissa laivat saavat sympatiaa.

Mikko Kontti

Mikko Manka kertoo, että jokainen höyrylaiva on hieman erilainen ajaa riippuen rungon muodosta, painosta ja koneen tehosta. Hurma on hänen mukaansa erinomainen ohjattava. Hurma on metsäyhtiö UPM:n omistama ja edustuskäytössä. Manka ja laivaemäntä Heta Välimäki esittelivät laivaa Puumalan satamassa tiistaina.

Seuran kommodori Taisto Nevalainen kertoo, että Suomessa on noin 80 toimintakuntoista höyrylaivaa ja höyrylaivarekisterissä noin 90. Laivoista puolet on Saimaalla.

Nevalainen otaksuu, että määrä ei vähene, vaikka kunnostaminen on jokavuotista työtä. Museovirastolta saattaa saada tukea korjauksiin.

Laivat ovat aikanaan useimmiten palvelleet puutavaran hinaajina mutta myös sisävesien jäänmurtajina, ja sodissakin niillä on ollut käyttöä.

Mikko Kontti

Lepuuttajat ovat asiaankuuluvasti puusta, esittelevät Anne ja Taisto Nevalainen. S/s Ahti on pienen yhdistyksen omistuksessa, ja Taisto Nevalainen kertoo, että alukselle kertyy parikymmentä ajopäivää kesässä. Höyrylaivan ajaminen vaatii vähintään neljän hengen miehistön. Kyljet on nyt huolella hiekkapuhallettu ja maalattu, mikä antaa Ahdille ilmettä ja lisää ikää.

Regatan matkaa tehdään varsin vapaamuotoisesti kaupunkien välillä. Lappeenrannan avauksessa viime viikonloppuna osallistujia oli 17.

Puumalassa oli puolen päivän jälkeen paikalla kuusi laivaa, ja paria vielä odotettiin, ylä- tai alajuoksulta päin.

Juhlamatka päättyy ensi viikonloppuna Savonlinnaan.

Mikko Kontti

Liikenneviraston omistama, Savonlinnassa kotisatamaansa pitävä s/s Saimaa on 125-vuotias, ja se pidetään aina viimeisen päälle kunnossa. Helsinkiläinen Heikkilän perhe, Anna, Aapo ja isä Antti, osui satamaan lörtsyjen ostoreissulla. Tapahtuma sai mökkiläisiltä kehut, ja paras alus oli Annan arvioimana Wenno, koska siellä oli laivakoira.

Uusimmat uutiset