Laitaatsalmen vanha rautatiesilta puretaan nyt pois, koska oli sopiva aika

Neljään osaan hajotettavan sillan osan painavat kukin noin 25 tonnia. Osat päätyvät romuraudaksi uusiokäyttöön.

Jukka Koskivirta / Ramboll 

Neljään osaan paloiteltuna rautatiesillasta saatiin nostureille riittävän kevyt.
Neljään osaan paloiteltuna rautatiesillasta saatiin nostureille riittävän kevyt.

Savonlinnan Laitaatsalmen vanha rautatiesilta saadaan purettua ja kuljetettua pois tänään torstaina, jos aikataulu pitää.

Näillä näkyminen vesistöliikenne pääsisi perjantaina Laitaatsalmessa toimimaan taas normaalisti.

Keskiviikkona teräsrakenteisen rautatiesillan purku alkoi kannatinristikoiden välisten tukirakenteiden purkamisella.

Sen jälkeen siltaa alettiin pilkkoa neljään osaan. Paloittelu tehdään polttoleikkaamalla. Neljä osaa painavat kukin arviolta 25 tonnia.

Jukka Koskivirta / Ramboll 

Vesistöliikenne Laitaatsalmessa oli torstaina vielä seisautettu, mutta perjantaina rautatiesiltaa ei pitäisi enää paikalla olla. Destian työmaapäälliköllä Aki Loikkasella on käsitys, että purettu rautatiesilta olisi valmistunut vuonna 1960, kun maantiesiltakin salmen yli tehtiin. — Sitä ennen vesistöaukko oli kapeampi eli noin 20 metriä, kun aukko on nyt 42 metriä.

Destian työmaapäällikkö Aki Loikkanen sanoo, että aivan tarkasti oli mahdoton arvioida sillan kokonaispainoa ennen purkamisen aloitusta.

— Vanha rakenne niittisaumoineen teki massan tarkan arvioinnin hankalaksi. Sillan paino arvioitiin ainakin sadaksi tonniksi, mutta ehkä jopa 130 tonniksi. Noin 25-tonnisina osat voidaan kuljettaa romuraudaksi.

Purku- ja kuljetustyön tekee PR-Urakointi Oy. Järeät nosturit pystyvät nostamaan 25-tonniset osat kuljetuskaluston kyytiin.

Miksi rautatiesilta puretaan juuri nyt johtuu Aki Loikkasen mukaan siitä, että nyt oli vain sopiva aika.

Siltaa ei enää tarvittu maantiesiltojen rakennustyössä eikä kevyen liikenteen väylänä.

— Pian jatkuu myös Laitaatsalmen syväväylän ruoppaustyö salmen edustalla. Siinä vaiheessa rautatiesilta olisi jo ollut tiellä, Loikkanen kertoo.

Jukka Koskivirta / Ramboll 

Järeä autonosturi pystyy nostamaan noin 25-tonnisen sillankappaleen.

Pohjoinen silta valmistunee
marraskuun puolivälissä

Laitaatsalmen pohjoispuolen maantiesilta on valmistumassa näillä näkymin marraskuun puoliväliin mennessä.

Aikataulua väljennettiin muun muassa hellekesän viivästyttämän valu-urakan vuoksi. Aikataulu asetettiin marraskuun loppuun, mutta Loikkanen ennakoi käyttöönoton tapahtuvan jo marraskuun puolivälissä.

— Tällainen tavoite on tilaajan kanssa nyt sovittu.

Vanha rakenne niittisaumoineen teki massan tarkan arvioinnin hankalaksi. — Aki Loikkanen

Savonlinnan ohitustien rakentaminen valmistuu näin siltojen osalta, kun pohjoinen maantiesilta Laitaatsalmeen valmistuu.

Saimaan syväväylä siirtyy ruoppaustöiden valmistuttua Kyrönsalmesta Laitaatsalmeen.

Uutta rautatiesiltaa kokonaisurakan rahoitus ei sisältänyt, joten Savonlinnasta on kyllä rautatieyhteys Pieksämäen suuntaan, mutta kiskot tuovat vain Laitaatsalmen länsireunalle saakka.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet