Tutkijalautakunnan väliraportti Imatran ajojen onnettomuudesta valmistui: Kuljettajan kaatumisen syynä ajovirhe, ulkopuolisilla tekijöillä ei vaikutusta — Rata oli kunnossa, eikä lammikoitakaan ollut

Teknisestä viastakaan ei ole merkkejä. Loukkaantumisen syyhyn tai turvajärjestelyihin tutkintalautakunta ei ota vielä kantaa. Lopulliset johtopäätökset tehdään vasta ruumiinavausraportin valmistuttua.

Minna Mänttäri

Tutkijalautakunta suositti kilpailun järjestäjää sunnuntaiksi poistamaan valotolpan kävelytieltä, suojaamaan kävelytien oikealla puolella olevan lauta-aidan päädyn ja suojaamaan kävelytien vasemmalla puolella olevat puut. Myös radiopuhelinten toimivuus piti tarkastaa.
Tutkijalautakunta suositti kilpailun järjestäjää sunnuntaiksi poistamaan valotolpan kävelytieltä, suojaamaan kävelytien oikealla puolella olevan lauta-aidan päädyn ja suojaamaan kävelytien vasemmalla puolella olevat puut. Myös radiopuhelinten toimivuus piti tarkastaa.

Ulkopuoliset tekijät eivät näyttäisi vaikuttaneen Imatran ajoissa tapahtuneeseen, sveitsiläiskuljettajan hengen vaatineeseen vakavaan onnettomuuteen.

Asfaltista ei löytynyt öljyä, vaurioita tai mitään muutakaan erityistä, joka olisi selittänyt Mathias Gnägin kaatumisen, toteaa onnettomuuden tutkijalautakunta väliraportissaan.

Teknisestä viastakaan ei ole viitteitä. Vaikka onnettomuushetkellä satoi, sade ei ollut erityisen voimakasta, eikä lammikoitumista juurikaan tapahtunut.

Tutkijalautakunnan mukaan kuljettajan kaatuminen johtui puhtaasti ajovirheestä.

— Kuljettajan kaatumisen syy oli kuljettajan ajovirhe (normaalikierrosta voimakkaampi keuliminen ja siitä aiheutunut etupään ”voplaaminen” tai hätäinen liian voimakas jarrutus). Ulkopuoliset tekijät (toiset kuljettajat, vauriot radassa, tekninen vika, voimakas sade tai lammikot) eivät näyttäisi vaikuttaneen tapahtumaan, tutkintalautakunta päättelee.

Videoita tai kuvia ei löytynyt

Tutkijalautakunta kuuli kilpailunjohtoa, lääkäriä, ensihoitajia, katsastuspäällikköä, useita ratatuomareita ja muita tapahtuman nähneitä raporttia laatiessaan.

Onnettomuudesta ei ollut saatavilla video- tai kuvamateriaalia.

Kanssakilpailijoistakaan ei ollut tässä kohtaa apua. Edellä ajanut kuski oli kymmenen sekunnin ja takana tullut kuski yhdeksän sekunnin päässä Gnägistä. Kumpikaan ei nähnyt onnettomuutta.

Onnettomuus tapahtui lauantaina 15. kesäkuuta ns. navetan mutkan jälkeisellä suoralla, jossa nopeus sadekelillä on noin 140–150 kilometriä tunnissa.

— Tapahtumapaikalla oli havaittavissa, että pyörä oli kaatunut suoran loppuosassa ja liukunut asfaltilla. Asfaltissa oli yhtenäinen ilmeisesti jalkatapin aiheuttama ura. Oikealla kaartuvan kaarteen nurmikkoalueella oli painanne ja painanteen ulkoreunassa oli havaittavissa törmäyksen jälki. Lisäksi nurmialueella oli havaittavissa ilmeisesti pyörän iskeytymisestä aiheutuneita jälkiä. Vaahterassa nurmialueen loppuosassa oli havaittavissa pyörän iskeymä. Muita selkeitä jälkiä ei havaittu, raportissa kerrotaan.

Minna Mänttäri

Turmapaikalle tuotiin kukkia ja kynttilöitä.
Turmapaikalle tuotiin kukkia ja kynttilöitä.

Märkä asfaltti ei juurikaan hidastanut kaatuneen pyörän eikä kuljettajan liukumista asfaltilla.

Lisäksi radan ulkoreunassa ollut painanne nosti kuljettajan ilmaan ja ilmalennon aikana vauhti ei hidastunut samalla tavalla kuin normaalissa liukumisessa.

Kuljettaja pysähtyi kävelytien valotolppaan. Hän menehtyi vammoihinsa samana iltana sairaalassa.

Loppupäätelmät myöhemmin

Koska ruumiinavausta ei ole tehty, loukkaantumisen syyhyn tai turvajärjestelyihin ei voi tutkijalautakunnan mukaan ottaa tarkemmin tässä vaiheessa kantaa.

— Tutkijalautakunta jatkaa toimintaansa ja pyrkii selvittämään kuljettajan loukkaantumisen tarkemman syyn muun muassa ruumiinavausraportin valmistuttua.

Tutkijalautakunnan puheenjohtajana toimii Suomen moottoriliiton puheenjohtaja Tapio Nevala. Muut jäsenet ovat Outi Kalliomäki (kilpailun valvoja), Mika Mäkinen (tuomariston jäsen), Ari Heinonen (tuomariston jäsen), Jani Front (SML:n turvallisuustyöryhmän jäsen).

Poliisi ei pitänyt tässä vaiheessa tarpeellisena tutkia onnettomuutta, joten poliisin edustajaa ei ollut mukana, raportissa mainitaan.

Kommentoidut