Sulkava sai tingittyä sote-maksuistaan — Kunta ei niellyt purematta Attendon hinnankorotusesitystä

Attendo sitoutui saamaan asiakkailta täydet arvosanat— Muuten rapsahtaa sopimussakko

Tuija Pauhu

Sulkavan terveyspalvelut siirtyivät tänä vuonna Terveystalon hoidettavaksi. Viime syksynä käynnistyneet hinnankorotusneuvottelut kunta kävi Attendon kanssa, ja myös asiakastyytyväisyyskysely tehtiin Attendon aikana.

Sulkavan kunta säästi noin 50 000 euroa, kun se ei hyväksynyt sellaisenaan Attendo Kuntaturvan esittämää sosiaali- ja terveyspalvelujen hinnankorotusta vuodelle 2019.

Lisäksi kunta totesi, että se voi kuntalaisten antaman asiakaspalautteen perusteella vähentää seuraavasta maksustaan 115 000 euroa.

Sulkava on ulkoistanut sosiaali- ja terveyspalvelunsa Attendolle vuoden 2017 alusta vuoden 2026 loppuun. Yrityskauppojen seurauksena kunnan sopimuskumppaniksi tuli tämän vuoden maaliskuussa Terveystalo Kuntaturva.

Kunta ja Attendo sopivat ensimmäiselle kahdelle sopimusvuodelle kiinteän 11,57 miljoonan euron vuosihinnan. Sen jälkeen yhtiö voi yleisen kustannuskehityksen perusteella esittää hinnankorotusta enintään kaksi prosenttia vuodessa.

Attendo esittikin syksyllä kahden prosentin eli noin 230 000 euron korotusta vuodelle 2019. Sulkavan kunnanhallitus ei esitystä hyväksynyt, vaan komensi virkamiehet neuvottelemaan asiasta.

Yhteinen näkemys syntyi lopulta 1,53 prosentin hinnankorotuksesta kuluvalle vuodelle. Korotusta kunnan sote-laskuun tulee siis noin 180 000 euroa.

Attendo sitoutui saamaan asiakkailta täydet arvosanat— Muuten rapsahtaa sopimussakko

Sulkavan kunta aikoo kuitenkin vähentää seuraavasta maksustaan 115 000 euroa, koska Attendo ei saanut viime vuonna asiakastyytyväisyyskyselyssä keskiarvokseen täyttä viitosta asteikolla 1—5. Attendon sulkavalaisilta saama keskiarvo oli 4,03.

Attendon ja kunnan vuonna 2016 tekemän sopimuksen mukaan yhtiö on sitoutunut siihen, että asiakastyytyväisyys on täysi viitonen. Muussa tapauksessa kunta on oikeutettu perimään yhden prosentin suuruisen sopimussakon.

Asiakastyytyväisyyskysely tehtiin viime vuonna ensimmäisen kerran.

Viitosen keskiarvo tuli kunnan ja Attendon väliseen sopimukseen Attendon tarjouskilpailussa tekemän tarjouksen perusteella. Käytännössä viitosen keskiarvon saavuttaminen edellyttää, että kaikki antavat kyselyssä täydet pisteet.

Kommentoidut