Ely aikoo lopettaa yöliikenteen Kietävälän lossilla ja vaihtaa Nestorin kevyempään lauttaan

Puumalan kunta muotoilee vastustavan lausunnon.

Aki Kurki

Keskimääräinen vuorokautinen automäärä lautalla jää noin sataan, laskee ely, vaikka kesällä on vilkasta. 

Ely-keskus suunnittelee lopettavansa lossin yöliikenteen Kietävälän lauttapaikalla Puumalassa.

Lauttaliikenteen järjestämisestä valtakunnallisesti vastaava Varsinais-Suomen ely-keskus perustelee ratkaisua vähäisellä liikennemäärällä. Jos aikomus toteutuu, Kietävälän lossi liikennöisi vuoden 2020 alusta alkaen kello 05:n ja kello 23:n välillä.

Asia on esillä Puumalan kunnanhallituksessa ensi maanantaina. Ely-keskus pyytää kunnalta lausuntoa palvelutason muutokseen.

Kietävälän lauttapaikka sijaitsee tiellä 15176 Partalansaaren ja Viljakansaaren välillä. Yhteyttä liikennöi Kymen Saaristoliikenne Oy. Sopimuskausi päättyy tämän vuoden lopussa.

Ely-keskuksella on aikomus siirtää nykyinen kantavuudeltaan 150 tonnin Nestori-lossi liikenteellisesti vilkkaammalle lauttapaikalle. Kietävälässä lauttaliikennettä jatkettaisiin kantavuudeltaan 60 tonnin lossilla.

Varsinais-Suomen ely-keskuksen kokoamien viime vuoden laskentatietojen mukaan keskimääräinen vuorokausiliikenne lautalla on 92 ajoneuvoa ja 6 raskaan liikenteen ajoneuvoa.

Ely vertaa, että vastaava palvelutaso ilman yöliikennettä on Rymättylän Hämmärönsalmen lauttapaikalla, jossa keskimääräinen vuorokausiliikennemäärä on 262 ajoneuvoa.

Viranomaisen näkemyksen mukaan Kietävälässä yöliikennettä ei juuri ole ja lauttarannat on saavutettavissa maanteitse kiertotietä, jonka pituus on alle 100 kilometriä.

Kunnanhallituksen esittelytekstin perusteella kunta ei muutosta hyväksy. Liikennemäärät vaihtelevat paljon kuukausitasolla, ja kesällä kuljetusmäärä kuusinkertaistuu talvesta.

60 tonnin lossi merkitsisi sitä, että puunkuljetuksia jouduttaisiin ajamaan vajailla kuormilla Partalansaaren ja Imatran välillä.