Someniska painuu kumaraan kuin mummolla — Näin ehkäiset niskakivut

Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan yli 80 prosenttia älypuhelinten käyttäjistä tuntee käsi- ja niskakipua, pidättää hengitystään ja kokee jännittyneisyyttä tekstaamisen aikana.

Juha Jarvinen / Alamy

Ruotsalaistutkimuksen mukaan nuoret, jotka lähettivät yli 20 tekstiviestiä päivässä, ilmoittivat huomattavasti useammin kärsivänsä niskan ja yläselän kivuista.
Ruotsalaistutkimuksen mukaan nuoret, jotka lähettivät yli 20 tekstiviestiä päivässä, ilmoittivat huomattavasti useammin kärsivänsä niskan ja yläselän kivuista.

Pää on kumarassa ja peukalot hivelevät puhelimen nappuloita. Viesti on tärkeä.
Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan yli 80 prosenttia älypuhelinten käyttäjistä tuntee käsi- ja niskakipua, pidättää hengitystään ja kokee jännittyneisyyttä tekstaamisen aikana.
— Kipua syntyy kun yläselän asento lysähtää ja hartiaseudun ja lapojen lihakset joutuvat työskentelemään venytettyinä, OMT-fysioterapeutti Janne Aumakallio kuvaa.
Kun kaularangan epätasapainon vuoksi luonnollinen kaari muuttuu, syntyy someniska. Sama asia kuin iäkkäiden ihmisten kaularangan rappeutumasta tuleva mummoniska, mutta 60 vuotta etuajassa.
Aumakallion mukaan säännöllisellä harjoittelulla jumittunut yläselkä ja niska voidaan saada paremmaksi ja kivut vähenemään jo muutamassa viikossa.

Kaisaliisa Kontiainen

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet