Rantasalmen Järvisydän valittiin vuoden kotimaan matkakohteeksi

Antti Varonen

Järvisydämen toimitusjohtaja Markus Heiskanen on jo 11. sukupolvi yrityksen johdossa.
Järvisydämen toimitusjohtaja Markus Heiskanen on jo 11. sukupolvi yrityksen johdossa.

Rantasalmen Porosalmella sijaitseva matkailu-, majoitus- ja elämysyritys Järvisydän on valittu vuoden kotimaan vuoden matkailukohteeksi. Valinnan teki Suomen Matkailutoimittajien Kilta.

Järvisydän kuuluu alallaan Suomen vanhimpiin, sillä sen toiminta alkoi jo vuonna 1658. Tuolloin Ruotsin kuningas ja Venäjän tsaari päättivät, että yksi Suomen halki kulkevista viittateistä kulkee Rantasalmen kautta.

Hieman aiemmin Heiskasen suvun päämies oli saanut 600 hehtaaria maata Porosalmelta kiitoksena hyvästä sotilaspalveluksesta Ruotsi-Suomen armeijassa. Lahjoituksen vastineeksi tuli velvoite rakentaa kestikievari viittatien varrelle ja ylläpitää sitä.

Nykyään kestikievari tunnetaan nimellä Hotel & Spa Resort Järvisydän. Yritys on koko ajan kuulunut Heiskasten suvulle. Nykyinen toimitusjohtaja Markus Heiskanen on jo 11. sukupolvi yrityksen johdossa.

Kallion sisään louhittu Järvikylpylä valmistui Järvisydämeen vuonna 2017.

Kun yrityksen tilojen uusin laajennus valmistuu, sillä on 450 majoituspaikkaa. Ympärivuotisia työntekijöitä yrityksellä on 70. Yrityksen kokonaisliikevaihto on noin kymmenen miljoonaa euroa.

Asiakkaista 40 prosenttia tulee ulkomailta. Suurin kansallisuus on australialaiset. Seuraavaksi eniten ulkomaalaisia Järvisydämeen tulee Saksasta, Venäjältä ja Hongkongista.

Vuonna 2019 Järvisydän valittiin Etelä-Savon parhaaksi yritykseksi.