Laitaatsalmessa ajetaan turhan lujaa veneillä — Aalloista voi syntyä telakalla laivoja vedenrajassa korjaaville vaarallisia tilanteita

Telakan toimitusjohtaja Antti Makkonen muistuttaa, että väylällä on 11 kilometrin nopeusrajoitus.

Ossi Tynkkynen

Venepoliiseja Savonlinnassa alkuviikon kouluttava Petri Marttila ymmärtää hyvin Laitaatsillan telakan toimitusjohtajan Antti Makkosen huolen Laitaatsalmea kulkevien veneiden käyttämistä nopeuksista.
Venepoliiseja Savonlinnassa alkuviikon kouluttava Petri Marttila ymmärtää hyvin Laitaatsillan telakan toimitusjohtajan Antti Makkosen huolen Laitaatsalmea kulkevien veneiden käyttämistä nopeuksista.

Laitaatsalmen telakalla on koettu läheltä piti tilanteita laivojen korjaustöissä, kun salmesta on ajettu liian kovaa veneellä.

Veneiden nostattamat pienetkin aallot kapeassa salmessa keinuttavat epämiellyttävästi esimerkiksi laivan kylkeä vedenrajassa maalavaa telakkatyöläistä.

Laitaatsillan telakan toimitusjohtaja Antti Makkonen muistuttaa, että väylällä on 11 kilometrin nopeusrajoitus.

Sekin saattaa olla venetyypistä riippuen turhan kova vauhti.

Venepoliiseja Savonlinnassa alkuviikon kouluttava Petri Marttila Tampereen Poliisiammattikorkeakoulusta testasi Laitaatsalmen olosuhteita poliisiveneellä.

Ossi Tynkkynen

Petri Marttila näyttää jalalla työvälin, jossa ei todellakaan ole hauskaa pakertaa, jos aallot iskevät korjattavan aluksen toiselle puolelle.
Petri Marttila näyttää jalalla työvälin, jossa ei todellakaan ole hauskaa pakertaa, jos aallot iskevät korjattavan aluksen toiselle puolelle.

Kolmen tonnin poliisiveneellä ei voi ajaa edes nopeusrajoitusta, jos haluaa aallot välttää kuten liikennöintiohje Laitaatsalmessa on.

— Yhdeksän kilometriä tunnissa on maksimi tuon kokoluokan veneellä, että aallot eivät nouse, Marttila sanoo.

Antti Makkonen sanoo, että telakalla työskentelee 13 henkilöä kuuden laivan kunnostuksessa.

Hitsausmaski jos vielä on työntekijällä päässä, hän ei välttämättä osaa varautua lainkaan aallon tuloon. — Antti Makkonen

Osa laivoista on toki maalla, mutta vedenrajassa työskennellään joka päivä.

— Hitsausmaski jos vielä on työntekijällä päässä, hän ei välttämättä osaa varautua lainkaan aallon tuloon. Siitä syntyy aitoja vaaratilanteita.

Veneilyn poliisivalvonnasta ja muun muassa yhden promillen korkeahkosta ruorijuopumusrajasta keskusteltiin myös ylikonstaapeli Petri Marttilan ja toimitusjohtaja Antti Makkosen kanssa. 

Tästä lisää myöhemmin Itä-Savon verkossa ja lehdessä.

Ossi Tynkkynen

Taustalla näkyvä telakan lautta on kovin helposti keinahtavaa mallia, jos aallot iskevät. Siksi Laitaatsalmen 11 kilometrin nopeusrajoitus on hyvin tarpeellinen noudattaa.
Taustalla näkyvä telakan lautta on kovin helposti keinahtavaa mallia, jos aallot iskevät. Siksi Laitaatsalmen 11 kilometrin nopeusrajoitus on hyvin tarpeellinen noudattaa.

Kommentoidut