Saimaan kanava aukesi liikenteelle tänään — Sulkuremontti piti kanavan kiinni tavallista kauemmin, mutta valmistui aikataulussa

Elena Liseytseva

Mälkiän sulku sai uudet alaportit vuonna 2017. Ne ovat toimineet teknisesti hyvin, mutta luukkujen tiivistystä vaati vielä parantelua. Kuva arkistosta.
Mälkiän sulku sai uudet alaportit vuonna 2017. Ne ovat toimineet teknisesti hyvin, mutta luukkujen tiivistystä vaati vielä parantelua. Kuva arkistosta.

Saimaan kanava avattiin liikenteelle tavallista pitemmän odotuksen jälkeen tänään perjantaina kello aamuseitsemältä.

Kanavan talvitauko kesti tänä vuonna uudenvuodenpäivästä toukokuun 17:een päivään saakka, koska sen alaporttien remontti piti saada päätökseen.

Talven aikana uusittiin neljän sulun alaportit kanavan Venäjän-puoleisella vuokra-alueella eli Pällin, Lietjärven, Rättijärven ja Särkijärven suluilla. Suomen puolella olevat sulut sekä Juustilan sulku uusittiin kahtena edellisenä talvena.

Uudet alaportit mahdollistavat kanavan talviliikenteen, johon alkuperäisiä portteja ei ollut suunniteltu. Uusien alaporttien on määrä kestää koko kanavan nykyisen vuokra-ajan eli vuoteen 2062 saakka.

Yksikön päällikkö Tero Sikiö Väylästä sanoo tiedotteessa, että vuonna 2016 aloitettu alaporttien uusimisprojekti valmistui suunnitellussa aikataulussa.

— Alkuperäiset portit rakennettiin 1960-luvulla eivätkä ne oikein enää soveltuneet nykyisen kaltaiselle talviliikenteelle. Uudet portit ovat kestävämpiä ja edeltäjiään helpompia huoltaa, Sikiö jatkaa.

Neljäkymmentäkolme kilometriä pitkä Saimaan kanava on tärkein Suomen kanavista. Kanava yhdistää Saimaan Suomenlahteen.

Kanavasta lähes puolet sijaitsee Venäjältä vuokratulla alueella. Kanavan kahdeksaa sulkua ohjataan Mälkiän ja Brusnitchnoen kaukokäyttökeskuksista.

Uusimmat uutiset