Savonlinnassa huhutaan Omena-hotellin tulosta, mutta toimitusjohtaja Thomas Kingelin odottaa uusia tarjouksia: —Sopivaa tilaa ei ole vielä löytynyt

Ihminen ei halua maksaa respasta vaan hyvästä sängystä. Rahat pannaan mieluummin elämyksiin kuin hotellin tasoon.

Tuija Pauhu

Omena-hotellin toimitusjohtaja Thomas Kingelin ei kiistä sitä, että ketju on kiinnostunut Savonlinnasta. Toisaalta hän ei myöskään vahvista sitä, että ketju neuvottelisi hotellin avaamisesta Nordean taloon Olavinkatu 45:een.
Omena-hotellin toimitusjohtaja Thomas Kingelin ei kiistä sitä, että ketju on kiinnostunut Savonlinnasta. Toisaalta hän ei myöskään vahvista sitä, että ketju neuvottelisi hotellin avaamisesta Nordean taloon Olavinkatu 45:een.

Velkasaneerauksesta selvinnyt ja jo useamman vuoden kovaa kasvua tehnyt Omenahotels -ketju toivoo Savonlinnan suunnasta aktiivisuutta hotellitoimintaan sopivien kiinteistöjen tarjonnassa.

—Meillä on kova halu laajentua ensisijaisesti 20 suurimpaan kaupunkiin. Mutta olisi oikein toivottavaa saada Savonlinnan suunnastakin vinkkejä vapaista tai vapautumassa olevista hotellitoimintaan soveltuvista liiketiloista, sanoo toimitusjohtaja Thomas Kingelin.

Seuraavaksi Omenahotels kuitenkin avaa kolmannen hotellin Helsingissä.

Savonlinnassa on liikkunut jo pidempään huhuja ketjun tulosta kaupunkiin tyhjillään oleviin Nordean tiloihin Olavinkatu 45:een. Vajaan vuoden verran toimitusjohtajana toiminut Kingelin ei huhuja vahvista vaan heittää pallon kiinteistöjen omistajille ja -sijoittajille.

—Meillä on tavoitteena löytää sopiva tila 30-40 -huoneen hotellille kaupungin ydinkeskustassa. Sijainti on kaiken a ja o. Koko Omena-hotellin ajatus on se, että kaikki palvelut, mukavuudet, aamupalapaikat ja nähtävyydet ovat ihan siinä vieressä, Kingelin kuvailee.

Markkinointi tehdään somessa

Kingelin uskoo, että Omenahotels-ketjun kaltaiselle toimijalle on vielä markkinoilla tilaa, koska kysyntä edulliselle ja laadukkaalle majoitukselle kaupunkien keskustoissa kasvaa koko ajan.

Edesmenneen pizzakeisari Rabbe Grönblomin vuonna 2001 perustama Omenahotels-ketju muutti konseptiaan velkasaneerauksen yhteydessä ja keskittyi markkinointiin erityisesti sosiaalisessa mediassa. Toiminta päätettiin keskittää Suomeen, enää ei haikailtu laajenemisesta ulkomaille.

Liikevaihdon alamäki saatiin vuonna 2015 päättymään, ja omavaraisuus ja liikevoitto kunnon kasvuun. Oululaisen sanomalehti Kalevan keväällä tekemässä haastattelussa Kingelin kertoo hotellien käyttöasteen olevan jopa 70 prosenttia.

Asiakaspalvelu automatisoitu

—Olemme oivaltaneet, että ihminen ei tarvitse respaa, saunaa eikä uima-allasta vaan hyvän sängyn ja sijainnin. Nykyään rahat laitetaan mieluummin elämyksiin kuin majoitukseen, Kingelin sanoo.

Jos Omena-hotelli päätyy sijoittumaan Savonlinnaan, tuo se henkilökohtaiseen palveluun perustuvaan majoituskenttään hyvin erilaisen vaihtoehdon. Omena-hotellit ovat itsepalveluhotelleja, joissa ei ole lainkaan henkilökuntaa.

Chatissa asiakkaita palvelee botti eli tietokoneohjelma, joka suorittaa sille annettuja tehtäviä ohjeiden mukaan. Asiakkaat pääsevät sisään koodilukolla.

Turvallisuuden varmistaa ympärivuorokautinen kameravalvonta ja vartiointiyritys, josta on suora yhteys vartijaan. Yrityksille on tarjolla kiinteä hinta, jolloin hintaneuvotteluilta säästytään.

Yrityksen Facebook-sivuilta selviää, että ongelmiakin on: henkilökuntaa on vaikea saada kiinni eikä huoneita ja käytäviä ole aina siivottu. Reilut sata asiakasta on antanut hotellille 2,7 pistettä viidestä.

Luetuimmat