Saimaan kanava sulkeutuu ensi sunnuntaina

Liikenneviraston ylitarkastajan Jukka Väisäsen mukaan kuluneeseen purjehduskauteen ollaan melko tyytyväisiä.

Soila Puurtinen

Toimitusjohtaja Olavi Tyrsky Mopro Oy:stä sanoo olevansa kohtuullisen tyytyväinen kuluneeseen vuoteen. Uusi Tyrsky-alus pääsi aloittamaan työt hieman jäljessä ajatellusta aikataulusta.
Toimitusjohtaja Olavi Tyrsky Mopro Oy:stä sanoo olevansa kohtuullisen tyytyväinen kuluneeseen vuoteen. Uusi Tyrsky-alus pääsi aloittamaan työt hieman jäljessä ajatellusta aikataulusta.

Laivaliikenne Saimaalla loppuu tältä talvelta ensi sunnuntaina 25. tammikuuta puoliltaöin, kun kanava sulkeutuu. Savonlinnan pohjoispuolelle matkaa vielä keskiviikon tienoilla muutama rahtialus lastaamaan, toinen Kiteen Puhokseen, toinen Joensuuhun.Niiden lisäksi ylävesien satamissa on aluksia, jotka odottelevat kotimatkaa. Jonkin verran liikennettä on myös eteläisen Saimaan satamiin. Ylitarkastaja

Jukka Väisänen

Liikenneviraston talvimerenkulun osastolta kertoo, että kuluneeseen purjehduskauteen ollaan melko tyytyväisiä.– Kokonaismäärät putosivat vähän. Se oli myönteistä, että vähennys syntyi yksinomaan tuonnista. Venäjältä rahdattiin jonkin verran vähemmän raakapuuta ja kivihiiltä. Vienti pysyi ennallaan.Alkutalvi Saimaalla lukeutuu jääolosuhteiltaan suhteellisen helppoihin. Tuntuvista lämpötilavaihteluista ei ole ollut juuri haittaa, sillä jää ei ole missään vaiheessa ehtinyt jäätyä yhtenäiseksi paksuksi kanneksi. Saimaalla kuljettaa rahtia yhteensä kymmenkunta erikokoista varustamoa. Saimaan sisäisessä liikenteessä selvänä tilastoykkösenä erottuu Fin-Terpuu Oy tytäryhtiönsä, savonlinnalaisen Mopro Oy:n, kanssa.Toimitusjohtaja

Olavi Tyrsky

Mopro Oy:stä sanoo olevansa kohtuullisen tyytyväinen. Kulunut vuosi meni edeltäjänsä vuoden 2013 malliin.– Varustamon laivat olivat täystyöllistettyjä. Uusi Tyrsky-alus pääsi aloittamaan työt hieman jäljessä ajatellusta aikataulusta. Se saatiin kuitenkin ajettua sisään.

Marika Lehto

Marika Lehto

Luetuimmat