Mopro Oy päätti ottaa aikalisän jäänmurtajakilpailutuksessa

Liikennevirasto joutui pettymään, sillä kilpailuun osallistui määräajassa lopulta vain kaksi varustamoa.

Soila Puurtinen

Savonlinnalainen Mopro Oy jättäytyi toimitusjohtaja Olavi Tyrskyn mukaan kilpailutuksesta viime metreillä. Muita luopuneita varustamoita olivat muun muassa Rauma Cata ja turkulainen Idäntie Oy.
Savonlinnalainen Mopro Oy jättäytyi toimitusjohtaja Olavi Tyrskyn mukaan kilpailutuksesta viime metreillä. Muita luopuneita varustamoita olivat muun muassa Rauma Cata ja turkulainen Idäntie Oy.

Savonlinnalainen Mopro Oy vetäytyi Liikenneviraston jäänmurtajakilpailutuksesta viime metreillä. Samoin menetteli ainakin kaksi muuta varustamoa, raumalainen Rauma Cata Oy ja turkulainen Idäntie Oy.
Liikennevirasto etsii kilpailutuksella kahta uutta jäänmurtajaa, joista toinen olisi tehokkaampi ja toinen sen aisaparina vähemmän tehokkaampi. Vaatimuksena oli muun muassa, että murtaja tai irtokeulalla varustettu puskija pystyisivät avaamaan vähintään 12,6 leveän rännin ja selviytyisivät 60— 70 sentin paksuisesta kiintojäästä.
Ylitarkastaja Jukka Väisänen Liikennevirastosta sanoo, että kilpailutuksen tulos oli pettymys. Kahden varustamon sijaan kilpailutukseen odotettiin osallistuvan ainakin puolenkymmentä varustamoa. Toinen kilpailutukseen osallistuneista suunnitelmista täytti ehdot, toinen ei.
Mopro Oy:n toimitusjohtajan Olavi Tyrskyn mukaan piirustukset olivat jo valmiina, ja rahoitus kunnossa. Siitä huolimatta varustamo päätti ottaa aikalisän ja jättää tarjouksen tekemättä.
— Siihen päädyimme, koska kilpailutuksen takarajaa oli lykätty aivan viime tingassa.
Tyrsky sanoo, että valmius osallistua on tallella, ja halukin, mikäli Liikennevirasto järjestää toisen kierroksen ja se menee läpi selvemmin pasmoin.
Myös varustamo Rauma Cata Oy jättäytyi pois pelistä. Toimitusjohtaja Hannu Norrgårdin mielestä asiapapereiden käsialasta saattoi jotenkin lukea, että lopputulokseksi haettiin ennalta arvattavissa olevaa.
— Olen kokenut tämän saman ennenkin satamajäänmurron osalta. Silloin ei kannata lähteä ikään kuin taistelemaan tuulimyllyjä vastaan.
Norrgård uskoo, että raumalaisvarustamo on mukana uusintakierroksella, jos sellainen tulee.
— Jos käsiala on parantunut ja näkee, että muillakin varustamoille kuin vain yhdellä on mahdollisuuksia.
Turkulaiselle Idäntie Oy:lle suurin kynnys muodostui uuden murtajan koko- ja ikävaatimuksista. Varustamon toiminnanjohtaja Björn Jägerskiöld sanoo, että uusi alus olisi ollut liian kallis investointi.
Ylitarkastaja Jukka Väisänen korostaa, että kilpailutusta valmisteltiin huolellisesti ja etukäteen neuvotteluista varustamoiden kanssa välittyi sellainen tuntuma, että useampi niistä tekisi tarjouksen.
Yhden tarjouksen varaan hankinta ei voi hänen mukaansa jäädä, sillä kustannuksia ei päästä vertailemaan.
Jäänmurtokalusto on kuitenkin tarpeen Saimaalle, joten etsintä jatkuu. Se, tuleeko mahdollisesti uusintakilpailutus, ratkennee syksyn aikana. Sekään vaihtoehto ei ole poissuljettu, että virasto hankkisi oman aluksen, eikä pelkkää palvelua.
— Nyt jatketaan puhtaalta pöydältä.

Kirsti Lajunen