Kyrönsalmen siltaan porattiin parinkymmenen sentin reikiä — näytteet kertovat betonin laadusta

Kyrönsalmi kuuluu Liikenneviraston siltatutkimuspakettiin — sillan laatua ei epäillä.

Soila Puurtinen

Kyrönsalmessa on otettu valtakunnalliseen siltojen tarkastusojelmaan kuuluvia betoninäytteitä.
Kyrönsalmessa on otettu valtakunnalliseen siltojen tarkastusojelmaan kuuluvia betoninäytteitä.

Kyrönsalmen silloilla on viime päivinä tehty siltabetonin lujuustutkimusten kenttätöitä. Tuloksia on odotettavissa loppuvuodesta tai ensi vuoden puolella.

— Tämä liittyy valtakunnalliseen ohjelmaan. Siinä on kuusi pakettia siltoja, kaksi rautateitä ja neljä maanteitä. Yhteensä 94 siltaa tarkastetaan tämän kesän aikana. Maastotyöt ovat osin kesken, kertoo silta-asiantuntija Pekka Siitonen Liikennevirastosta.

Mittaukset päätettiin tehdä sen jälkeen, kun Suomen silloista tuli ilmi muutama huonolaatuinen viime vuonna.

Siitosen mukaan ei ole mitään erityistä syytä, miksi Kyrönsalmi on tutkittavien siltojen joukossa.

— Näytteitä otetaan pistokokeen omaisesti 2005—2015 valmistuneista silloista.

Laboratoriotuloksia ensimmäisestä rautatiesiltapaketista voisi tulla tämän kuun lopulla ja muistakin vuoden loppupuolella tai ensi vuoden puolella.

Tutkimuksessa sillasta otetaan poralla 15–23 senttiä pitkiä betonilieriöitä. Niitä tutkitaan laboratoriossa ja VTT analysoi tulokset.

— Reiät täytetään massalla ja paikat on katsottu niin, etteivät ne heikennä siltaa. Rakenteessahan voi olla jopa läpivientejä esimerkiksi kaapeleita varten, silti silta pysyy kyllä kasassa.

Sillassa on betonia sekä jännitettyä ja jännittämätöntä.
— Jännityksiä ei pidä mennä katkomaan. Näytteenottopaikoista on tehty tutkimussuunnitelma eikä tutkimus heikennä rakennetta.

Kaupungin toisella laidalla Laitaatsalmessa alkaa uuden sillan valu maanantaina. Miten siinä on varmistettu betonin laatu?

— Mittavat esityöt on tehty eikä kukaan halua epäonnistua vääränlaisella betonilla. Kaikki konstit on käytetty laadun varmistamiseksi, Siitonen vakuuttaa.

Aluevastaava Harri Hyyryläinen Keski-Suomen ely-keskuksesta kertoo, että kaikilla silloilla tehdään vuosittain yleistarkastus ja tarkempi vähän harvemmin.

— Vuositarkastuksen tekee ely-keskuksen alueurakoitsija tietyn listan mukaan silmämääräisesti. Havaitut ongelmat tutkitaan ja korjataan.

Siltoihin tulee rapautumia kuten muihinkin ihmisen tekemiin rakenteisiin, vesien pitää kulkea oikeisiin suuntiin rakenteista pois ja esimerkiksi liikuntasaumat puhdistetaan keväällä ja syksyllä. Myös silloilla olevia laitteita huolletaan säännöllisesti.

Kyrönsalmessa näkyvin huoltokohde lienee eteläisen sillan nostoläpän päällyste.

— Se on aika urainen ja pian korjattava. Oma ongelmansa on, että läppää ei voi heti asfaltin uusimisen jälkeen nostaa pystyyn. Päällystys pitää sovittaa yhteen laivaliikenteen kanssa.

Osallistu keskusteluun

Itä-Savo