Pleksejä kassojen suojaksi – "Tällaisella ratkaisulla pystytään aika hyvin eliminoimaan tartuntoja, sillä yskösten tai aivastusten välityksellähän tartunta yleisimmin tapahtuu"

Monet kaupat, apteekit ja pankit suojaavat nyt kassansa läpinäkyvillä sermeillä koronavirusinfektioiden välttämiseksi. Pleksit jäänevät pysyvästi kassoille.

Tuija Pauhu

Kerimäen Osuuspankin asiakkuusneuvoja Tuula Marjakangas mittailee suojasermiä oikealle korkeudelle. Linna-Lasi Oy:n toimitusjohtaja Jukka Suomalainen on itsekin jalkautunut asennushommiin lasiasentaja Joona Mehtosen kanssa.
Kerimäen Osuuspankin asiakkuusneuvoja Tuula Marjakangas mittailee suojasermiä oikealle korkeudelle. Linna-Lasi Oy:n toimitusjohtaja Jukka Suomalainen on itsekin jalkautunut asennushommiin lasiasentaja Joona Mehtosen kanssa.

Koronavirusepidemia on saanut kaupat, pankit ja apteekit varautumaan mahdollisia tartuntoja varten. Kassat ovat ne paikat, joissa tartunta todennäköisimmin voi kaupassa levitä. Monet savonlinnalaisliikkeet ovatkin asennuttaneet kassoille kassatoimihenkilön ja asiakkaan väliin suojaksi läpinäkyvät pleksit.

– Tilauksia on tullut paljon. Olemme toimittaneet sermisuojapleksejä jo noin kolmeenkymmeneen asiakaspalvelupisteeseen Savonlinnassa, sanoo Linna-Lasi Oy:n toimitusjohtaja Jukka Suomalainen.

– Tällaisella ratkaisulla pystytään aika hyvin eliminoimaan tartuntoja, sillä yskösten tai aivastusten välityksellähän tartunta yleisimmin tapahtuu.

Kaupan kassalla asiakkaat ja myyjät ovatkin usein lähellä toisiaan. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) suositus on, etteivät ihmiset olisi metriä lähempänä toisiaan ulkoillessaan tai asioidessaan.

– Nyt sermisuojalla saadaan hyvin asiointietäisyys pidettyä normaalina. Haittaa näistä ei ole, sillä maksupäätehän on yleensä siinä kassan vasemmalla tai oikealla puolella. Pleksin alapuolella on reilunkokoinen aukko, josta äänikin kiertää hyvin puolelta toiselle. Se on tärkeää, ettei puhekorkeudella ole aukkoja, mistä mahdolliset yskökset voisivat levittää tartuntaa, Suomalainen sanoo.

Materiaalia oli varastossa terassin kaiteita varten

Suurin osa sermisuojista on materiaaliltaan 6 millin paksuista suoja-akryylia. Linna-Lasi oli varannut materiaalia kevään parvekesesonkia varten. Samaa materiaalia käytetään esimerkiksi terassikaiteissa.

– Pääsimme heti tekemään näitä suojia, kun tilauksia alkoi tulla. Ensi viikolla Savonlinnan liikkeet alkavatkin olla suojien osalta aika hyvässä mallissa.

Suojaus toimii toisinkin päin eikä asiakkaiden tarvitse pelätä mahdollista tartuntaa. — Jarmo Kaivonurmi

Joihinkin kohteisiin Suomalainen kertoo asennettavan vähän akryylipleksiä järeämpää laminoitua lasia, jossa on suojakalvo kahden kerroksen välissä. Se on myös iskunkestävää.

Suomalainen uskoo, että suojat pysyvät kassoilla, vaikka koronavirus joskus hellittääkin otettaan.

– Influenssa-aaltojahan tulee vuosittain ja useampiakin vuodessa.

Tuija Pauhu

Jukka Suomalainen (oik.) ja Joona Mehtonen ovat asentaneet pleksejä moniin savonlinnalaisiin liikkeisiin ja pankkeihin.
Jukka Suomalainen (oik.) ja Joona Mehtonen ovat asentaneet pleksejä moniin savonlinnalaisiin liikkeisiin ja pankkeihin.

Pankissa rajoituksia asiakasmäärän ja aukioloaikojen osalta

Kerimäen Osuuspankki asennutti torstaina läpinäkyvät sermit kassalle. Toimitusjohtaja Jarmo Kaivonurmi kertoo, että suositus sermien asentamisesta on tullut OP:n keskusyhteisöltä.

– Kyllähän nämä ovat tarpeelliset toimihenkilöiden suojaamiseksi. Toisaalta suojaus toimii toisinkin päin eikä asiakkaiden tarvitse pelätä mahdollista tartuntaa.

Kaivonurmi sanoo, että suojasermit jäävät pysyvästi kassalle, jolloin ne estävät tehokkaasti kausi-influenssankin leviämistä.

Kerimäen Osuuspankissa ei asiakkaita oteta pienehköön pankkisaliin kuin viisi kerrallaan. Asiakkaita on ohjeistettu ulko-ovessa olevalla tiedotteella odottamaan ulkopuolella, mikäli väkeä on jo sallittu määrä sisällä.

– Asiakkaat ovat ymmärtäneet tämän hyvin, Kaivonurmi sanoo.

– Konttoriasiointi on muutenkin vähentynyt aika lailla.

Kerimäellä Osuuspankki supistikin epidemian vuoksi aukioloaikojaan. Nyt kassapalvelut ovat auki kolmena päivänä viikossa aiemman viiden sijasta.

Pankissa on myös sovittuja asiakastapaamisia siirretty puhelinneuvotteluiksi, minkä asiakkaat ovat ottaneet hyvin vastaan. Koronaepidemia on myös kaupannut Kaivonurmen mukaan hyvin suoramaksusopimuksia ja pankkikorttejakin. Monet vanhemmat eivät ole vielä osanneet ottaa korttiakaan käyttöön.

– Asiakkaat ovat huomanneet, että kortillakin voi maksaa. Voi olla, että konttoriasiointi vähenee epidemian seurauksena entisestään.

Uusimmat uutiset