Kesäaskareet voivat rasittaa kehoa kuin kuntosalitreeni — muista verryttely, kehonhallinta ja tauot

Kesäaskareissa lihaksiin kohdistuu usein hyvin yksipuolinen kuormitus, jolloin lihakset kipeytyvät tavallista helpommin.

Mika Strandén

Kuinka usein teet rankan kuntosalitreenin tai lähdet juoksulenkille täysin kylmiltään? Tai käännetään ajatus toisinpäin: kuinka usein lämmittelet ennen kesäaskareita, kuten mökin aidan maalausta tai puutarhatöitä?
Esimerkiksi pienet remonttihommat tai pihan hoito voivat vastata rasitustasoltaan oikeaa lihaskuntojumppaa. Kuntoilutreenistä ne eroavat kuitenkin siinä, että kesäaskareissa lihaksiin kohdistuu usein hyvin yksipuolinen kuormitus, jolloin lihakset kipeytyvät tavallista helpommin.
— Kesäpuuhissa tapahtuvat loukkaantumiset ovat tavallisesti lihasperäisiä revähdyksiä ja venähdyksiä, jotka tulevat äkillisesti isoissa liikkeissä. Esimerkiksi lapioinnissa äkillinen repivä liike yhdistyy selän etukumaraan asentoon ja kiertoon. Jos tällaisia liikeratoja lähtee tekemään täysin kylmiltään, ne voivat aiheuttaa helposti selän välilevyihin ja ympäröiviin kudoksiin revähtymiä tai jopa repeämiä, sanoo selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola Selkäliitosta.

Mikko Kääriäinen

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet