Sulkavan suolana mammuttivene ja hyperkevytvene

Kuopiolaiset soutivat 20 hengen porukalla, ranskalaisen venettä jaksaa yksi mies kantaa.

Mammuttikirkkovene on pituudeltaan 15,60 metriä, kun perinteisen kirkkoveneen maksimipituus on 12 metriä. Liteboat-veneen erikoinen rakenne poikkesi muista Suursoutujen retkisoutuun startanneista. Kuvat: Juhani Kosonen
Mammuttikirkkovene on pituudeltaan 15,60 metriä, kun perinteisen kirkkoveneen maksimipituus on 12 metriä. Liteboat-veneen erikoinen rakenne poikkesi muista Suursoutujen retkisoutuun startanneista. Kuvat: Juhani Kosonen

Kuopion Soutajat osallistui Sulkavan Suursoutujen perjantain kirkkoveneiden yösoutuun Suomen pisimmällä kirkkoveneellä. 15,60-metrinen mammuttikirkkovene tarjoaa paikan 20 soutajalle ja perämiehelle.
- Meillä on niin paljon soutajia ja ollut jopa 40 treeneissä, että päätimme kehittää suuremman veneen. Tässä on yhdistettynä kaksi Miettisen venettä keskeltä olevalla liitoksella. Toisesta veneestä keula ja toisesta perä, Kalevi Pitkänen selvitti viitaten edesmenneeseen venemestariin ja Suursoutujen isään Kauko Miettiseen.
Kun 20 soutajaa istuu kirkkoveneeseen, voisi soutuvauhdin kuvitella olevan kovempi kuin 14 soutajalla. Mammutissa on muitakin etuja verrattuna perinteiseen kirkkoveneeseen.
- Vene ui pinnempana johtuen siitä, että sitä on jatkettu keskeltä. Se on myös tukevampi laineikossa, Pitkänen kuvaili.

Mammutti jäi 16 sekunnin päähän voittajaveneestä toimien suurimman osan matkasta veturina.
Osasyy Mammutin hiipumiseen oli tahtiairojen hyytyminen, mutta aivan optimaalisessa tasapainossa ei Mammutin vene ollut.
- Meillä eivät menneet painotukset ihan kohdalleen. Ei ollut läheskään niin hyvä kuin mitä treeneissä. Perä oli liian ylhäällä, perämiehenä 45 kilometriin saakka toiminut ja sen jälkeen tahtiairoihin joutunut Ismo Keränen mietti.

liteboat_1.jpg

Torstain ja perjantain retkisouduissa pienveneiden lähdössä suurin osa oli liikkeellä perinteisemmällä puuveneellä, mutta yksi vene erottui massasta.
Ranskalainen Mathieu Bonnier lähti matkaan erikoiskevyellä komposiittiveneellä, joka muistuttaa osittain olympialuokkien kilpayksiköitä, mutta on painoltaan huomattavasti kevyempi, vain 30 kiloa, ja takaosa näyttää kuin keskeltä kahtia katkaistulta. Vene on hänen yrityksensä suunnittelema ja valmistama.

- Halusin veneen, joka on vakaa ja helposti soudettava ja jonka voi nostaa helposti auton katolle ja kuljettaa siinä. Tällä pääsee mihin vaan ja milloin vaan. En halunnut soutaa raskaalla puuveneellä, joten idea tällaisesta syntyi, Atlanttin halkikin soutanut Bonnier kertoo.

Ossi Tynkkynen

Ossi Tynkkynen

Luetuimmat

Kommentoidut