Nyt kaivataan lukijoiden apua — Kuka on Savonlinnan seudun paras asiakaspalvelija?

Oletko sinä kohdannut Savonlinnan seudulla asiakaspalvelijan, joka ansaitsee tulla huomioiduksi? Ilmianna arjen sankari toimitukselle!

Juha Rika

Nyt kaivataan lukijoiden apua — Kuka on Savonlinnan seudun paras asiakaspalvelija?

Iloinen hymy kaupan kassalla, näppärästi hoidettu ajanvaraus lääkäriasemalla, ammattitaitoinen pukeutumisvinkki vaatekaupassa. Kaikki nämä tuovat asiakkaalle hyvän mielen ja tunteen, että tänne tulen mielelläni uudelleen.

Jotta kunniaa saisivat ne, joille kunnia kuuluu, julistaa Itä-Savo nyt etsintäkuulutuksen seudun parhaan asiakaspalvelijan löytämiseksi. Avuksi tarvitaan teitä, hyvät lukijat. Te saatte ehdottaa henkilöitä, jotka osaavat työssään luoda asiakkaalle hyvän ja tyytyväisen olon. Ehdotuksista valitaan parhaat finaaliin, ja finalisteista valitaan äänestämällä se kaikkein taiturimaisin ja sydämellisin asiakaspalvelija.

Savonlinnan seudulla hyvät edellytykset

Asiakaspalveluvelhon ehdottamisen pitäisi olla helppoa, sillä Savonlinnan seudulla on loistavat luontaiset mahdollisuudet hyvään asiakaspalveluun. Niin on ainakin ammattiopisto Samiedun toimialajohtaja Timo Welsbyn mielestä.

— Asuin pitkään Kainuussa ja tullessani Etelä-Savoon kiinnitin heti huomiota siihen, miten ihmiset ovat täällä luontaisesti puheliaita ja iloisia. Lähtökohdat hyvään asiakaspalvelukokemukseen ovat mitä parhaimmat, Welsby kiittelee.

Hän tietää, että asiakaspalvelusta keskustellaan erityisen paljon Savonlinnassa kesän sesonkikaudella. Palvelua ei kuitenkaan saisi unohtaa muulloinkaan.

Asiakas yllättyy, kun odotukset ylittyvät

Mitä hyvä asiakaspalvelu sitten on? Welsbyn mielestä asiakas kokee saavansa hyvää palvelua silloin, kun hänen odotusarvonsa ylittyvät. Kun ihminen menee viiden tähden hotelliin, hän odottaa saavansa erilaisia asioita kuin kolmen tähden hotellissa. Mutta jos vaatimattomalla odotusarvolla varustettu asiakaskäynti tarjoaakin jotain ekstraa, on asiakas tyytyväinen, palaa samaan paikkaan uudelleen ja kertoo positiivisesta kokemuksestaan muillekin.

— Jos marketin hedelmätiskillä myyjä kertoo banaaneja ja kurkkuja punnitseva perheenäidille, että meille on tullut tänään tuoreita klementiinejä, maistapa tästä yksi, niin asiakas yllättyy positiivisesti ja palvelu ylittää hänen odotuksensa.

Welsbyn mukaan asiakaspalvelun tasoa aletaan mitata heti, kun asiakas astuu liikkeeseen.

— Kannattaa miettiä, millä tavoin ottaa vieraita vastaan kotiinsa. Eihän kukaan jää keittiöön piiloon odottamaan, että vieras istuisi itsekseen olohuoneen sohvalle, vaan vierasta mennään vastaan, häntä tervehditään ja kysellään, millä asioilla tulija on liikkeellä.

Epäonnistuminen on asiakaspalvelun tulikaste

Aina kaikki ei mene putkeen. Tarjoilija saattaa kaataa kastikkeen asiakkaan syliin tai autokauppiaan lupaama ajoneuvo ei saavukaan myymälään luvattuna päivänä. Silloin asiakaspalvelu joutuu totiseen testiin.

— Asiakkaan kanssa on näissä tilanteissa ihan turha ruveta riitelemään ja inttämään, kuka on oikeassa. Virheen tapahduttua asiaa pahoitellaan ja sitten neuvotellaan siitä, miten epäonnistuminen korvataan, Welsby tiivistää.

Kun reklamaatio hoidetaan oikein, saattaa asiakkaasta saattaa tulla yksi uskollisimmista pitkäksi aikaa.

Welsby muistuttaa, että hyvä palvelu on yrityksen johdon vastuulla. Organisaatio on johtajansa näköinen.

— Jokainen työntekijä tarvitsee hyvää esimiestyötä, jotta voi hyvin ja voi tehdä hyvää asiakaspalvelua, hän sanoo.

Ehdota hyvää asiakaspalvelijaa, toimi näin:

Onko sinulla mielessäsi Savonlinnan seudulta henkilö, joka tekee erittäin hyvää asiakaspalvelutyötä ja joka ansaitsisi siitä kiitoksen? Ehdota häntä toimitukselle!

Ehdotuksen voi lähettää perusteluineen sähköpostitse osoitteeseen tuottajat@ita-savo.fi TAI tekstiviestillä numeroon 044 454 0730 TAI tämän jutun kommanttikenttään.

Ehdotuksia voi lähettää runsaan viikon ajan, ensi viikon sunnuntaihin, 19.1., saakka.

Toimitus valikoi ehdotuksista finalistit, joista lukijat saavat äänestää seudun parhaan asiakaspalvelijan.