Yritysten nelikko pyrkii täyttämään Etelä-Savon hiljaisimpia viikkoa paremmin — Ruoka on vahvuus

Talviviikkoihin satsataan nyt uudella tavalla. Hotelli Punkaharju, mikkeliläinen Tertin Kartano, Teahouse of Wehmais Juvalta ja Sahanlahti Resort Puumalasta järjestävät 15. helmikuuta alkaen teemoitettuja viikonlopputapahtumia.

Mikko Kontti

Sahanlahteen on taas valmistunut jääsauna. Katariina Niemelä Tertin kartanosta, Anna Grotenfelt-Paunonen Teahouse of Wehmaisista, Hotelli Punkaharjun Taru Sassi, Sahanlahden Jaana Kuivalainen ja Tertin Pepita Pylkkänen kertoivat teemaviikoista mutta jättivät löylyttelyn väliin. 
Sahanlahteen on taas valmistunut jääsauna. Katariina Niemelä Tertin kartanosta, Anna Grotenfelt-Paunonen Teahouse of Wehmaisista, Hotelli Punkaharjun Taru Sassi, Sahanlahden Jaana Kuivalainen ja Tertin Pepita Pylkkänen kertoivat teemaviikoista mutta jättivät löylyttelyn väliin. 

Joukko eteläsavolaisia matkailualan yrityksiä pyrkii herättelemään hyvällä ruoalla kuluttajia keskitalven horroksesta.

Hotelli Punkaharju, mikkeliläinen Tertin Kartano, Teahouse of Wehmais Juvalta ja Sahanlahti Resort Puumalasta järjestävät 15. helmikuuta alkaen teemoitettuja viikonlopputapahtumia. Saimaa Gastronomy -viikonloppuihin odotetaan viiden toimintaviikon aikana asiakkaita paljon myös maakunnan ulkopuolelta.

Yrittäjät sanovat, että kyse on talvituotteiden kehittämisestä yhteisponnistuksin.
Lapin suosiosta ei pyritä ottamaan siivua, vaan tavoitteena on hankkia liiketoiminnalle kasvua omaehtoisen erottumisen kautta.

— Etelä-Savo on edelleen monelle löytämätön helmi lähellä pääkaupunkiseutua, määrittelee Tertin Pepita Pylkkänen.

Esimerkiksi Hotelli Punkaharjun ja Sahanlahden aukiolot keskitalvella arkisin perustuvat etukäteisvarauksiin. Vuoden hiljaisimmat ajat eivät ole täysin hiljaisia, sillä Etelä-Savoon tullaan talvilomille, mutta yrittäjät palvelisivat silti mielellään nykyistä suurempia asiakasmääriä.

Yritykset panostavat talviviikkoihin muun muassa ylimääräisellä henkilökunnalla. Tulokselliset odotukset ovat maltilliset.

— Tavoitteet eivät tässä vaiheessa ole vielä erityisen korkealla. Oleellista on ajan mittaan vähentää sesonkiluonteisuutta, millä on merkitystä esimerkiksi huippusesonkien työvoiman saatavuudelle, sanoo Sahanlahden emäntä Jaana Kuivalainen.

Myös harrastusmahdollisuudet tuodaan esiin

Maakunnan profiilin korottamiseen ja näkyvyyden hankkimiseen on yrittäjien mielestä edelleen hyvä sauma.

— Työ on pitkäjänteistä. Meidän täytyy pitää omiin vahvuuksiin keskittyen ääntä omista tekemisistämme, jotta muutosta tapahtuu, toteaa Hotelli Punkaharjun markkinointia hoitava Taru Sassi.

Viikkojen aikana tarkoitus ei ole vain esitellä neljän yrityksen ruokatuotteita ja kokkiosaamista, vaan laajemman Visit Saimaa Lakeland -yritysyhteistyön kautta tuoda esiin yhteistyökumppaneiden tarjontaa ja aktiviteetteja.

Puolitoista vuotta toiminut Saimaa Gastronomyn nelikko on hankkinut yhdessä esimerkiksi palveluosaamisen koulutusta ja vaikutteita ulkomailta.
Myös mystery shopperit ovat vierailleet yrityksissä. Teahousen Anna Grotenfelt-Paunonen sanoo, että aina yritysten toiminnassa löytyy yksityiskohdissa sparrattavaa, vaikka takana olisikin toimintavuosia ja kokemusta.