Suomen eliittiohjastajiin lukeutuva Esa Holopainen ensimmäistä kertaa Hannolanpellossa — Hollolalainen urakoi Savonlinnassa peräti seitsemän hevosen rattailla

Savonlinnan totoravit olivat jälleen säiden haltijoiden suosiossa. Hannolanpeltoon virtasi lauantaina väkeä tasaisena nauhana ja paikallinen raviväki hyrisi tyytyväisyyttään. Yleisömääräksi ilmoitettiin 1726.

Katja Jantunen

Suomen kärkiohjastajiin lukeutuva Esa Holopainen oli ensimmäistä kertaa Hannoöanpellossa ja urakoi peräti seitsemän hevosen rattailla. Voittotili ei kuitenkaan kasvanut.
Suomen kärkiohjastajiin lukeutuva Esa Holopainen oli ensimmäistä kertaa Hannoöanpellossa ja urakoi peräti seitsemän hevosen rattailla. Voittotili ei kuitenkaan kasvanut.

Savonlinnan totoravit olivat jälleen säiden haltijoiden suosiossa. Hannolanpeltoon virtasi lauantaina väkeä tasaisena nauhana ja paikallinen raviväki hyrisi tyytyväisyyttään

— Missä muussa savonlinnalaisessa urheilutapahtumassa on näin paljon yleisöä, kyseli vahva savonlinnalainen ravivaikuttaja Kari Innanen.

Ja komeahan yleisömäärä olikin: 1726 katsojaa.

Vaikka raveja on Innasen mielestä liikaakin, on Savonlinnan kaltaisilla paikkakunnilla järjestettävillä tapahtumilla iso merkitys hevosureilun kannalta.

— Täällä ihmiset pääsevät helposti tutustumaan hevosiin ja aistimaan ravien tunnelmaa.

Huippuohjastaja urakkamiehenä

Yksi Hannolanpellon urakkamiehistä oli suomalainen huippuohjastaja Esa Holopainen. Käsiohjelmasta Holopaisen nimi löytyi peräti seitsemän hevosen perästä.

— En ole täällä aikaisemmin käynytkään. Hyvältähän tämä näyttää ja monet ovat sanoneet, että täällä on hyvä rata, Outokummussa syntynyt, mutta Hollolassa viimeiset 30 vuotta vaikuttanut Holopainen sanoo.

Viikko sitten Holopainen oli Lahden Kuninkuusraveissa. Kuninkuuskilpailuun osallistunut Rokin Maxi sijoittui kuitenkin vasta kymmenenneksi.

— Kaikki ei ollut hevosella ihan kohdallaan, mutta hienot oli ravit sielläkin.

Takana lähes 50 000 starttia

Holopainen todennäköisesti tietää mistä puhuu, sillä takana on yli 46 000 starttia joista reilut 5100 on päättynyt voittoon. 5 000 voittoon hän ylsi kuudentena suomalaisohjastajana. Palkintorahojakin on kertynyt yli 17 miljoonaa euroa.

— Vuonna 1977 ajoin ensimmäisen starttini ja siitä tahti pikku hiljaa kiristyi. Kotona oli muutamia hevosia, joilla aloittelin.

Vuonna 1982 hän muutti Joensuuhun ja siitä matka jatkui vuoden päästä Kouvolaan.

Esa Holopainen ja Lewis Li.

— Se oli ratkaiseva muutto ja sinetti sille, että jään tälle alalle, Holopainen muistelee.

Parhaimmillaan lähes 50 valmennettavaa

Vuonna 1992 talli muutti Hollolaan, jossa se toimii edelleen.

— Omassa tallissa on enimmillään ollut lähes 50 valmennettavaa hevosta ja paljon työntekijöitäkin. Nyt toimintaa on supistettu ja osan tiloista vuokrasi Juha Utala. Homma alkoi käydä liian raskaaksi, kun päivittäisen valmennuksen lisäksi lähes joka ilta tuli kierrettyä raveissa, 58-vuotias Holopainen sanoo.

Tällä hetkellä valmennuksessa on kymmenkunta hevosta ja toimintaa pyöritetään lähes pelkästään oman perheen voimin. 

Holopainen sanoo olleensa pienestä pitäen hevosten kanssa tekemisissä ja kiinnostus on vähitellen kasvanut.

— Isällä oli työhevosia joilla se kävi savotoilla. Sieltä se jäi. Nyt tässä on ollut jo niin pitkään, ettei muuta varmaan osaisikaan. Mutta kun olen viihtynytkin hevosten kanssa, niin mikäs on ollut ollessa.

Not A Spacecase yksi kovimmista

Holopaisen rattaiden edessä on juossut hyvin monenlaista menijää.

Yksi mieleenpainuneimmista oli Not A Spacecase. Kivikova tamma oli huipulla 3-vuotiaasta aina 10-vuotiaaksi asti. Huippuvuosi oli 2001, jolloin 8-vuotias Not A Spacecase voitti St. Michelin Holopainen rattaillaan.

— Italiassakin sen kanssa käytiin kisaamassa.

Omista valmennettavista hän nostaa esiin Bokerin, joka kilpaili viidesti kuninkuusraveissa.

Hyväkuntoinen Holopainen aikoo jatkaa uraansa täysillä. Kunkkarivoitto vielä puuttuu. Kakkos- ja kolmossijoja on tullut.

— Forssan raveissa hevonen potkaisi ja polvi särkyi. Olin neljä kuukautta sairauslomalla, mutta muuten olen selvinnyt ilman pahoja vammoja.

Suomen huippuohjastajien kärkiviisikkoon kuuluva Holopainen ajaa ahkerasti ja arvelee raveissa menevän 5-6 päivää viikosta.

Vieläkö tuolla kokemuksella starttiviivalla jännittää?

— Aina siinä oma jännityksensä on ja isoissa kisoissa tietenkin enemmän. Turha kenenkään on tulla sanomaan, ettei kisoissa yhtään jännittäisi, Holopainen sanoo nauraen ja hyppää työpaikalleen ja lähtee lämmittämään illan ensimmäistä työkaveriaan.