Lisää vauhtia ja jännitystä loppusuoralle — Mikkelin ravirata saanee open stretchin ja jyrkemmin kallistetut kaarteet

Mikkelin raviradan remonttisuunnitelma on valmis. Raviratayhtiön viime vuoden taloudellinen tulos putoaa tappiolliseksi.

Vesa Vuorela

Mikkelin Ravirata Oy:n toimitusjohtaja Kari Tiainen odottaa rataremontin tuovan Mikkelin raviradalle lisää kilpailupäiviä.
Mikkelin Ravirata Oy:n toimitusjohtaja Kari Tiainen odottaa rataremontin tuovan Mikkelin raviradalle lisää kilpailupäiviä.

Mikkelin raviradan remonttisuunnitelma on valmis. Suunnitelman mukaan kaarteiden säde pysyy ennallaan, mutta neljän sisimmän kallistus kasvaa 14 prosenttiin aiemmasta 12,5 prosentista. Ulompien ratojen kallistus on kymmenen prosenttia.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että hevoset pystyvät juoksemaan kaarteet aiempaa nopeammin.

— Ylhäältä katsottuna rata näyttää samalta kuin ennenkin, mutta moni asia kuitenkin muuttuu, tiivistää Mikkelin Ravirata Oy:n toimitusjohtaja Kari Tiainen.

Kallistusten lisäksi kaviouralle rakennetaan myös turvakaista sisäradalle. Se mahdollistaa myös niin kutsutun open stretchin, eli maalisuoralla aukeavan ylimääräisen sisäradan käytön.

— Open stretchille rakennettava tekninen valmius tarkoittaa sitä, että sitä myös käytetään. Se ei ole pelkästään turvakaistaa, vaan kunnon hyväpohjaista kilparataa, Tiainen toteaa.

Suomessa open stretch on käytössä Jyväskylän Killerjärven radalla. Ruotsissa avoin sisärata löytyy kahdelta radalta, Åbysta ja Skellefteåsta.

Käytännössä open stretch mahdollistaa sen, ettei johtohevosen takana juokseva hevonen jää niin sanotusti pussiin, vaan saa kirimahdollisuuden sisärataa pitkin.

Äänentoisto ja valaistus myös uusiksi

Remontin päälinjat ovat muutoinkin selvät, mutta budjetti sanelee lopulta sen, toteutuvatko kaikki suunnitelmassa olevat asiat. Suurena osana remonttia valaistus ja äänentoisto uudistuvat myös vastaamaan nykyajan vaatimuksia.

— Remontin kustannusarvio on 1,8 miljoonaa euroa ja siitä valaistuksen ja äänentoiston osuus on yli puolet, Tiainen sanoo.

Radan valaisevat jatkossa ledit. Jokaiseen 15 metriä korkeaan valaisintolppaan tulee kolme valaisinta. Valaistuksen yhteyteen rakennettava varavirtajärjestelmä mahdollistaa sen, että sähkökatkon sattuessa osa valoista pysyy päällä.

— Suunnitelma on, että valot palaisivat kahdeksan minuuttia UPS-järjestelmän avulla. Solvallassa on vastaavanlainen varajärjestelmä, joka saa virtansa aggregaatilla, selvittää Tiainen.

Varajärjestelmä parantaa radan turvallisuutta, sillä valot eivät voi mennä pimeäksi kesken ravilähdön. Tiaisen mukaan vastaavanlaista varajärjestelmää ei muualta Suomesta löydy.

Rospuuttopulmiin ratkaisu

Mikkelin raviradan kesto-ongelmiin on kuulunut kevään rospuuttoaika, jonka vuoksi rata on ollut pehmeä. Etenkin ongelmia on ollut tallikaarteessa, jonka remontti myös korjaa.

— Tallikaarteeseen valuu vesiä pitkältä matkalta. Jatkossa vedet johdetaan radan takaa alaville maille. Muutos ei näy ulospäin, mutta radan kannalta se on merkittävä, toteaa Tiainen.

Rata-alueen ilmeeseen ei suuria muutoksia ole tulossa. Saimaa-stadiumin rakentamisen myötä ravirata sai uuden aulan, mutta ravintolakatsomo ja istumakatsomo pysyvät ennallaan.

— Toki rakennuskanta tarvitsee jossain vaiheessa peruskorjausta, muistuttaa Tiainen.

Ravirata on remontin jälkeen valmis järjestämään enemmän kilpailupäiviä, sillä jatkossa ajaminen on mahdollista myös pimeän aikaan talvisin.

Viime vuosina Mikkelin ravirata on järjestänyt 18 kilpailupäivää, joista yksi on ajettu Savonlinnan Hannolanpellossa.

— Mikkeli on sijainniltaan keskeinen raviurheilua ajatellen ja Etelä-Savossa on paljon hevosia, Tiainen perustelee.

Remontista johtuen Mikkelin ravikausi alkaa totuttua aiemmin, jo 1. helmikuuta ajettavilla lounasraveilla. Alkuvuoden kilpailutahti tiivis, kunnes St Michel-ravien jälkeen radan valtaavat koneet. Loppuvuonna ehditään vielä ajaa kilpaa kahdesti.

St Michel-viikonloppu on tänä vuonna 20.—21. heinäkuuta. Viikonlopun päälähdön palkinto pysyy ennallaan, eli voittaja kuittaa 80 000 euroa.

— Rataennätyksen (1.09,3) rikkojalle on luvassa bonus, jonka suuruutta vielä haarukoidaan, paljastaa Tiainen.

Viime vuosi tappiollinen

Mikkelin Ravirata Oy:n viime vuoden taloudellinen tulos putoaa tappiolle. Suuruusluokka on kymmeniä tuhansia euroja, kun yhtiön liikevaihto on noin kaksi miljoonaa euroa.

— Tulos on tappiolla ensimmäistä kertaa moneen vuoteen, mutta tilanne ei ole huolestuttava, Tiainen toteaa.

Tuloskehityksen taustalla on radoille maksettava toimintatuki ja sen pienentyminen. Raviratojen tulopohja meni lähes täysin uusiksi peliyhtiöiden fuusion myötä. Aiemmin radat saivat osan alueillaan pelatuista Fintoto Oy:n järjestämistä peleistä, mutta Veikkauksen aikana rahat kiertävät ministeriön kautta.

— Toiminta-avustusta jaetaan radoille kilpailupäivien mukaan. Mikkeli hyötyi viimeisinä vuosina hyvistä alueen totopelipisteistä, huomauttaa Tiainen.

Hyvin vetävä suurkilpailuviikonloppu on arvokas asia raviradalle. St Michel kasvattaa ratayhtiön liikevaihtoa merkittävästi.

— Lisäksi meillä on erittäin hyviä yhteistyökumppanuuksia ja radan vahvuutena on nopeus, jota remontti edelleen vahvistaa, Tiainen sanoo.

Tiainen laskee, että viime vuoden 20 Suomessa juostusta tai suomalaishevosten tekemistä nopeimmista ajoista 15 juostiin Mikkelissä. Luvuissa on mukana myös St Michel, jonka voitti ruotsalaishevonen Heavy Sound ajalla 1.09,5.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut